Søndag den 13. december vil Rasmus Damgaard sammen med et par af sine venner gå 100 kilometer for at skabe opmærksomhed om, at mange i Danmark er ensomme. Under gåturen vil de samle penge ind til Blå Kors Danmark, som hjælper udsatte børn og voksne.
2020 er et år, hvor rigtig mange danskere har oplevet følelsen af ensomhed i takt med, at afstanden mellem os er blevet større under coronapandemien.
Det blev tydeligt for Rasmus Damgaard fra København, som er selvstændig og iværksætter, og har i dag over 105.000 følgere på det sociale medie TikTok.
”Jeg blev bombarderet af henvendelser fra folk, som var ensomme. Der kom rigtig mange beskeder. Ensomhed er et kæmpe problem og tabu. Jeg tror, det er noget, alle har haft inde på livet. Og det er kun blevet forstærket i den her coronatid, hvor vi alle har været derhjemme,” siger Rasmus Damgaard.
For Rasmus Damgaard, som til daglig driver GetBartender.com og er kendt på diverse medier som ‘Rasmus Bartender’, er der ikke langt fra tanke til handling. Han har derfor besluttet sig for at gå 100 kilometer rundt om søerne i København søndag den 13. december under titlen “Går den, så går den”, hvor han sammen med to af sine venner – Jens Hevring og Simone Jensen – vil sætte fokus på ensomhed.
Støtter en god sag
Samtidig skal gåturen være med til at samle penge ind til netop at gøre en forskel for dem, som føler sig alene. Vennerne har derfor valgt, at pengene skal gå til den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark, som blandt andet hjælper udsatte børn og voksne.
Hos Blå Kors er man glad for, at vennerne har lyst til at skabe opmærksomhed om ensomhed på en god og coronavenlig måde.
“Vi synes, det er virkelig sejt og håber, at rigtig mange har lyst til at støtte op om projektet ved at gå en coronavenlig tur med en ven i deres lokalområde. Fra vores arbejde ved vi, at der desværre er rigtig mange, som har det svært for tiden. Mange er ensomme og har isoleret sig og børn, der for eksempel vokser op i hjem med udfordringer, føler sig kun endnu mere alene,” siger Thomas Røddik Korneliussen, som er kommunikationschef i Blå Kors Danmark.
Går turen selv
Gåturen rundt om søerne i København begynder tidligt søndag morgen. Rasmus Damgaard håber, at han og vennerne kan gå de 100 kilometer på 24 timer med pauser, tøjskift, og hvad der ellers er behov for.
Undervejs vil de aktivere deres til sammen knap 200.000 følgere på TikTok og lade dem følge gåturen online under ‘rasmusbartender’ og ‘jens05′.
“Det handler ikke om, at folk skal møde op, men i stedet gå en tur, hvor de er, hvis de har lyst til det. Derudover vil vi blandt andet lave nogle auktioner under vores gåtur, hvor folk kan byde på ting, vi får doneret fra virksomheder,” siger Rasmus Damgaard.
Man kan støtte Rasmus Damgaards gåtur mod ensomhed ved at sende et bidrag via MobilePay til 803096. Pengene går ubeskåret til Blå Kors’ sociale arbejde i Danmark.