875 elever fra Aarhus og omegn dyster i teknologi og naturfag

Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus

25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser i Naturfagsmaraton, der lige nu er i fuld gang. Den 19. og 21. februar kommer konkurrencen til Aarhus og omegn, hvor der er deltager omkring 875 elever.

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasse fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der nu er i fuld gang.

Den 19. og 21. februar samles omkring 875 elever fra skoler i Aarhus og omegn til Naturfagsmaraton. De har forinden forberedt sig på udfordringerne hjemme på skolen i op til to måneder.

Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.

”Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor eleverne har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne,” siger hun.

Stop madspild: Tusindvis af elever går bananas med Danfoss

Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

LÆS OGSÅ:  Ny digitalt skjold- app skal gøre det langt mere sikkert at færdes på nettet

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

”I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed,” siger Nanna Seidelin.

Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:

”Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til,” siger han.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Information om konkurrencedagene i Aarhus og Mårslet. Alle konkurrencedage forløber fra 9.30 – 13.00. Interesserede medier er velkomne. 

19.2.19.
Hasle Skole, Herredsvej 15, 8210 Aarhus V.

LÆS OGSÅ:  Den næste generation af Opel Corsa bringer avanceret teknologi til klassen af små biler

Der er tilmeldt 14 klasser med 350 elever fra følgende skoler:
Hasle Skole, Næshøjskolen, Risskov Skole, Tilst Skole, Elise Smiths Skole, Bavnehøj Skole, Møllevangskolen, Læssøesgades Skole.

21.2.19.
Mårslet Skole, Testrupvej 4, 8320 Mårslet.

Der er tilmeldt 21 klasser og 525 elever fra følgende skoler:
Tranbjergskolen, Frederiksberg Skole, Mårslet Skole, Rosenvangskolen, Solbjergskolen,

Om Naturfagsmaraton

  • I år er over 25.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.

  • Der er 62 konkurrencedage og elever fra 55 forskellige kommuner deltager.

  • Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018.

  • Det er 16. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.

  • Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.

Årets tema i Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby

I år er der et samlet tema for Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver den bedste konstruktion.

LÆS OGSÅ:  ZIPP og ZIPP MINI med AirPlay 2 til september

Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 klasser i kommunen dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.

Arbejd som en ingeniør til Naturfagsmaraton

Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse – fra de første undersøgelser til testfasen. Engineering-didaktikken er udviklet i projektet Engineering i skolen og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden. Læs mere om Engineering i skolen.

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb