Noget tyder på at de danske forbrugere for alvor er begyndt at gå op i skønheden. Faktisk viser tal fra Danmarks Statistik, at antallet af ”behandlingssteder inden for personlig pleje”, bedre kendt som skønhedsklinikker i daglig tale, er mere end fordoblet siden 2010.
Antallet af disse klinikker er gået fra 774 i 2010, til hele 1849 i slutningen af 2020. Ligeledes har antallet af arbejdspladser i branchen for massage, skønhedspleje, helse, solcentre og øvrige tjenesteydelser fulgt godt med, hvor antallet af beskæftigede er gået fra 1318 til 3119 i samme periode. Men eksperter i klinikbranchen peger på at drømmen om egen at starte egen skønhedsklinik stadig kan være lang og vanskelig
Trods væksten, viser tal fra 2020 et voldsomt fald i forbruget blandt de mange ydelser hos de danske skønhedsklinikker, der i 2019 lå på 736 Kr. årligt pr. husstand.
”Coronapandemien har ganske enkelt forsaget et ændret forbrugsmønster, hvor de danske forbrugere ikke er lige så trygge ved at vælge en behandlingsform på diverse klinikker, mens de mange nedlukninger også har skabt et økonomisk pres for de mange klinikker landet over” fortsætter Jasper fra Mirtel Design.
Men særligt trygheden og sikkerheden ved at vælge en af de mange skønhedsbehandlinger, er der flere muligheder for at løfte. Hos Mirtel Design så man hurtigt at denne barriere ville komme til at ændre branchen og har kaldt på nye tiltag og foranstaltninger for den enkelte klinik.
”Ved at investere i et mere sikkert udvalg af klinik -og arbejdstøj, samt de mange nye typer værnemidler til skønhedsklinikkens personale, kan man løfte trygheden under behandlinger for både kunderne såvel som behandlerne – og derfor har vi tænkt meget over dette, når vi har sat nye kollektioner i produktion” afslutter Jasper fra Mirtel Design.
3 gode råd til dem der ønsker at starte egen skønhedsklinik, fra eksperterne i klinikkens arbejdstøj
- Behandlere i skønhedsklinikken må ikke være casual påklædt
Det bør være helt slut med at være casual, når man går på arbejde som behandler på klinikken, også selvom man nødvendigvis ikke er i fysisk berøring med kunden. Coronapandemien har vist at vi alle skal tage vores forholdsregler, og det går simpelthen bare ikke at have det samme tøj på hjemme, som på klinikken. I stedet bør man tage behandlernes kliniktøj seriøst og investere i det tøj man måske har fravalgt førhen. Det kunne eksempelvis være behandlerens fodtøj, hvor man med fordel bør vælge kliniksko, fremfor de normale sneakers og gummisko. Udover det er et bedre stykke fodtøj at gå i, i løbet af en arbejdsdag, løfter det igen også sikkerheden for både behandlere og kunder.
- Sæt dit præg på klinikkens tøj ved at inkludere jeres egen branding
Mange klinikker har den opfattelse af, at hvis man vælger en af de mange kollektioner af kliniktøj til, så er det også lig med et kedeligt udtryk af hvide og grå toner i klinikkens kitler, tunikaer og forklæder. Men hos Mirtel Design er det langtfra tilfældet, hvor der er mange muligheder for specialisering af arbejdstøjet til det udtryk man ønsker at sende. Dette kunne for eksempel være en tilføjelse af klinikkens logo og farver, men andre ideer kunne også være citater og mønstre som kunderne kan kende behandlerne og klinikken på. Og så er barrieren for at producere specialdesignet kliniktøj ikke særligt høj, hvor selv små klinikker med en mindre personalestab også godt kan opnå specialdesign til lave priser.
- Det skal være behageligt at have arbejdstøjet på dag efter dag
Selvom at det primære formål ved at vælge kliniktøjet til, er at løfte sikkerheden og mindske risikoen for smittespredning, er det mindst lige så vigtigt at behandleren føler sig tilpas i arbejdstøjet. Det bedste råd hertil, er at undersøge materialet grundigt inden køb. Vælg altid rene materialer der ikke gør brug af for mange forskellige materialer, som for eksempel vores Medicinske materiale af høj kvalitet der er (OEKO-TEX certificeret) og bruges i blandt andet vores kitler, klinikbukser, jakker og forklæder.