Bag kulisserne i det danske sundhedsvæsen

”Over det seneste år har min mand og jeg haft den begrænsede fornøjelse at få ’turpas’ til Hillerød børneakutmodtagelse. Man må undre sig over, hvor omsorgen og trøsten er forsvundet hen”, skriver Mia Amalie Holstein i Berlingske.

”Langsomt gik det op for os, hvor inkompetent og ustruktureret et ’sundhedsvæsen i verdensklasse’ kan være. Forvirrede læger, der ikke vidste, hvorfor de havde indkaldt os, bestilling af forkerte test, udlevering af fejlglas til rigtige test og konstante afbrydelser af konsultationer.

Ingen havde tid til at udvise den omsorg, det er at sætte sig ned, lytte til forældrene og lægge en plan for udredningen af vores søn. Og det resulterede i urimeligt mange besøg og stort ressourcetræk.

Det gennemsnitlige antal ambulante kontakter pr. patient i et forløb i somatikken steg med knap 20 procent fra 2009 til 2018. Der udføres således langt flere besøg, tjek og kontroller i dag end i 2009, fordi mere udføres ambulant, og fordi de ansatte har for travlt til grundige undersøgelser. Eller fordi dem højere oppe i hierarkiet bruger de mange tjek til at ’game’ systemet, så afdelingen når deres produktivitetsmål. Det forklarer, hvorfor personalet melder om stigende arbejdspres, og hvorfor borgerne oplever forringet kvalitet”.

24NYT: Landets medier beretter på daglig basis om skandaløse forhold i det danske sundhedsvæsen. Et udpluk af avisklip indsamlet i 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021 tegner et rystende billede af det skrabede danske sundhedsvæsen, som mange danskere tror er et af verdens bedste. Læs mere her.