De danske bankdirektører er altid påfaldende tavse, når de bliver bedt om en forklaring på, hvorfor negativ rente til privatkunderne er nødvendig. De forsikrer også, at der er en meget hård og sund konkurrence mellem bankerne, skriver Ann Lehmann Erichsen, der er jurist med speciale i forbrugerbeskyttelse og privatøkonomi, i Berlingske.
”Kunderne, forbrugerne, finder sig i den negative rente, og kun 3,6 procent af kunderne skifter bank om året.
Tre faktorer hæmmer konkurrencen. For det første er privatøkonomi et lavinteresseområde for mindst halvdelen af befolkningen. For det andet vinder mageligheden altid over det unødvendige bankbøvl, som der altid følger med, når man skifter bank, betalingskort og lån ud med nye. Og for det tredje er det jo sjældent gratis. Når du lukker lån ned og flytter depoter, er der gebyrer. Og du mødes også med en buket af gebyrer hos din nye bank, når du skal have nye lån osv.
Bankernes kalkule er, at kunderne nok bliver lidt mopsede over den negative rente og den voksende gebyrjungle. Men pyt, stormen løjer af og kunderne løber sjældent nogen steder, for det koster både tid, besvær og penge, og hvor skal de også løbe hen?”