I USA har Biden åbnet for, at bankerne kan diskriminere mod virksomheder, der ikke er “grønne” nok for venstrefløjen. Amerikanske banker fortæller nu kunderne og investorerne, at de i løbet af de næste par årtier vil kræve, at kundernes og investorernes aktiviteter skal være CO2-frie. Bankerne planlægger med andre ord en fremtid, hvor de kun vil arbejde sammen med virksomheder, der tilslutter sig venstrefløjens miljømæssige dagsorden, uanset hvor skadeligt dette måtte være for den samlede samfundsøkonomi, eller hvor mange arbejdspladser dette måtte koste. Læs mere her.
24NYT: Herhjemme er bankerne som små umælende får også hoppet på den identitetspolitiske vogn. En af dem er Novozymes, hvor den administrerende direktør i Ester Baiget i et interview med Børsen har sagt, at ”det i sidste ende ikke kun handler om penge, omsætning og en stærkere forretning, men om, at det centrale er de løsninger, virksomheden leverer, er i tråd med FN’s Verdensmål, der forbedrer miljøet i verden”.
Også ATP synes, at den identitetspolitiske bølge er en kærkommen lejlighed til at pudse sin glorie som et samfundsansvarligt selskab og tryne mindre, unoterede virksomheder ved at tvinge dem til at bruge krudt på bæredygtighed. ”Hvis de unoterede selskaber ikke lever op til de aftaler, de har lavet med ATP om bæredygtighed, vil pensionsselskabet først og fremmest skærpe tonen over for dem. Og hvis det giver mening, kan vi stille krav om, at bonusser og aflønninger til ledelsen skal kobles på bæredygtighedsmål’, siger Sabine Calmer Braad, senior chef i ATP’s afdeling for direkte investeringer, til Børsen.