Bliver EU klogere af den russiske gasskade?

To kinesiske producenter har over halvdelen af verdensmarkedet for batterier til elbiler. Kunderne er bl.a. Tesla, BMW, Volkswagen og Ford. Altså sidder bare to kinesiske storproducenter på mere end halvdelen af drivkraften til fremtidens biler. Men foruden batteridominansen er Kina med stormskridt også på vej ind på EU-markedet for elbiler. Inden for to år regner man med, at kinesiske mærker har sat sig på 15 pct. af markedet for elbiler i EU, skriver Børsen.

”Man kan se en skræmmende parallel mellem EU’s afhængighed af bl.a. litiumbatterier og brændselsceller og Kina og EU’s tidligere afhængighed af russisk naturgas. EU’s efterspørgsel efter litium-ion-batterier, brændselsceller og elektrolysatorer øges mellem ti og 30 gange inden for de kommende år, hvis EU skal leve op til egne klimamål. Det handler ikke bare om elbiler, men også om kapacitet til at lagre elektricitet fra vedvarende energikilder. Skal teknologien komme fra Kina, er det ensbetydende med, at Beijing sætter EU i en økonomisk-politisk spændetrøje, der vil være uacceptabel.

Frygten i EU handler derfor på den ene side om udsigt til kinesisk markedsdominans på batterier og elbiler og også om forsyningssikkerhed til bilindustrien i Europa. Især den tyske, idet Kina er største eksportmarked. 29 pct. af tyske virksomheder importerer afgørende materialer og komponenter fra Kina. Flere geopolitiske spændinger, som en handelskrig, kan afbryde forsyningskæderne og underminere Tysklands økonomi. Derfor bør EU reducere afhængigheden af Kina”.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)