”Vores kunder skal fortsat være vores. Og når de skifter vaner, skal vi ikke stå fornærmet tilbage i hjørnet. Vi skal gå aktivt ind i det.” Det er holdningen hos Bog & idés adm. direktør, Marianne Lyngby Pedersen. Danmarks største boghandlerkæde samler nu streaming, e-handel og loyalitetskoncept i en ny app.
Bog & idé investerer nu millioner i at udvikle en ny app, der samler hele Bog & idé-universet, så kunderne får adgang til flere end 40.000 bøger, streaming og webshop lige ved hånden. Målet er at sikre relevans og stærke kunderelationer i en digital fremtid. Dermed går Bog & idé skridtet videre med deres omnichannel-strategi, som skal sikre konkurrencekraft overfor blandt andre Amazons streaming- og loyalitetsprogram, Amazon Prime.
– Vi skal følge med kundernes behov. Vi er ikke enten en streamingtjeneste eller en boghandel. Vi skal samlet have det stærkeste tilbud til kunderne, uanset om de vil købe bøger online og hente i butik, streame online, søge viden om litteratur, have den fysiske oplevelse i butikkerne og så videre. Det er dén kombination, der sikrer os loyale kunder og livstidsværdi, siger adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen
Fordi der allerede findes store etablerede spillere på bogstreamingsmarkedet, er det erfarne digitale bureau IMPACT, som også står bag nemlig.com-appen, valgt, som digital partner på projektet, for at sikre app’en en god start.
Klar besked fra kunderne
Bog & idés webshop får 60 procent af trafikken fra mobilenheder, og for første gang kan kæden se en lille effekt af det voksende streamingmarked. De oplever, at de øverste ti procent af bogmarkedet er skåret af, ikke fordi danskerne læser mindre, men fordi læsningen er rykket over på streaming. Det fortæller Marianne Lyngby Pedersen.
– Når kunderne skifter vaner, skal vi ikke stå fornærmet tilbage i hjørnet. Så skal vi gå aktivt ind i det. Vi må ikke blive selvfede, fordi det trods coronanedlukningen går godt for os. Hvis man ikke kan tilbyde lydbøger, streaming og en stærk oplevelse på mobilen, så er man snart ikke relevant, og så mister vi kunderne til for eksempel Amazon.
Forud for den store app-satsning har Bog & idé foretaget tre store markedsundersøgelser, hvor over 2.500 kunders læse- og streamingvaner, shopping-mønstre og søgeadfærd omkring bøger og litteratur mv. er blevet kortlagt nøje.
– Det er tydeligt, at fremtidens læser er super fleksibel. Hun har måske en fysisk bog på natbordet, mens hun lytter til bøger, når hun pendler. Danskerne vil gerne læse flere bøger, end de gør, men måden afhænger af situationen. Vi tror på, at vi med den nye app får et stærkt tilbud til alle, uanset om man er dedikeret digital læser/lytter, eller om man bruger lyd som et alternativ til de fysiske bøger, forklarer Marianne Lyngby Pedersen.
Læserne søger mening og mental næring
Ifølge Marianne Lyngby Pedersen vil den nye app både booste salget af fysiske bøger og generere større kundeloyalitet og generel tilfredshed med Bog & idé. Trenden går nemlig i bøgernes retning – både fysisk og digitalt.
– Jeg tror, at folk er ved at få nok af halvtomme Netflix-serier og underholdning uden dybere mening. Man kan ikke kun spise sukker, man skal også have noget nærende. I Bog & idé er vi først og fremmest boghandlere, og vi ønsker at give folk de mentale vitaminer og særlige sanseoplevelser, de har brug for. Om de så konsumerer litteratur via lyd eller fysiske bøger, betyder mindre.