Allerede inden nedlukningen blev forlænget, var mange tøj-, sports- og livsstilsbutikker landet over i knæ. Nu frygter Dansk Mode & Textil en bølge af konkurser, og kræver derfor, at politikerne tager ansvar.
Udsigterne var allerede dystre for tusindvis af tøj-, sports- og livsstilsbutikker landet over. Med den forlængede nedlukning er de nu kulsorte. Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, som repræsenterer en række mode- og livsstilvirksomheder, der leverer til detailhandlen og i nogle tilfælde har egne butikker, frygter, at den forlængede nedlukning ender i omfattende konkurser.
Igennem de seneste uger er Dansk Mode & Textil blevet bestormet af medlemmer, der frygter for de lokale butikkers eksistens, hvis ikke nedlukningen snart ophører. En ny undersøgelse blandt brancheforeningens medlemmer viser, at nedlukningen af detailhandlen, er blandt deres største udfordringer det kommende halvår. Med forlængelsen er den frygt steget markant.
”Situationen nu er langt værre end sidste forår. Sports- og tøjbutikkerne er brændt inde med tusindvis af vinterjakker og andre varer, som skulle være solgt i den periode, de har været tvangslukket. Hvad skal de stille op med dem, hvis butikkerne først må åbne, når foråret står for døren?” siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.
Når butikkerne ikke er i stand til at sælge deres varer, har de ingen omsætning. Og uden omsætning er der ikke penge til at købe de forårsvarer, forbrugerne vil efterspørge, når butikkerne åbner igen. Noget som ikke kun rammer tøj-, sports- og livsstilsbutikkerne men også de danske virksomheder, der leverer til dem. De virksomheder kan nu se frem til en annullering af ordrer for mange millioner.
”Det her får store konsekvenser for en vigtig del af dansk erhvervsliv. Det håber jeg, de ansvarlige politikere er bevidste om. Vi skal naturligvis ikke gamble med folkesundheden, men det er svært at pege på, hvordan en gradvis genåbning af udvalgsvarehandlen ville medføre det. I stedet har politikerne bragt rigtig mange menneskers levebrød og livsværk på spil, og det kan også være med til at kvæle de vigtige lokale handelsmiljøer,” siger Thomas Klausen.
Han peger på, at der ikke er nogen historik eller data, der indikerer, at udvalgsvarehandlen skulle være kilde til et større antal smittede, og at butiksejerne og deres ansatte indtil nu beredvilligt har håndhævet restriktioner om afstand, mundbind, afspritning og antal kunder i butikken.
Samtidig må ejerne af de små butikker stiltiende se til, mens danskerne fortsat kan købe tøj, sko, sportsudstyr og mange andre udvalgsvarer i supermarkederne og i online-butikkerne.
”Det rammer naturligvis ekstra hårdt, for det vil være naivt at tro, at forbrugerne vil købe de varer igen, når detailhandlen får lov at åbne dørene igen,” siger Thomas Klausen og fortsætter:
”Vil man gøre sig forhåbninger om at have en levende og forskelligartet detailhandel i fremtiden, er politikerne nødt til at tage dialogen med erhvervslivet nu, så vi i fællesskab kan gentænke hjælpepakkerne, så de tager højde for sæsonvarer, momsbetaling, likviditetsmangel og de andre udfordringer, som martrer detailhandlen lige nu. Ellers får det voldsomme konsekvenser for mange små butikker i detailhandlen,” afslutter Thomas Klausen.
Dansk Mode & Textil foreslår, at man samtidig afsøger mulighederne for at udvide den nuværende ordning med click & collect, ser på mulighederne for individuelle tidsaftaler i butikkerne, en yderligere udskydelse af moms og muligheden for at afhjælpe de brancher, der er afhængig af sæsonaktuelle varer.