Den kinesiske regering presser virksomheder til ikke at referere til Taiwan som et særskilt land og i stedet fremstille Taiwan som en provins i Kina. Det har bl.a. store virksomheder som Marriott, Mercedes-Benz og Zara gjort, og nu har danske Carlsberg også gjort det, skriver Børsen.
”Der er flere internationale virksomheder med store interesser i Kina, som er imødekommende over for Kina på spørgsmålet om Taiwan. Kina har udviklet sig til et nøglemarked for Carlsberg, der henter 20 pct. af sin samlede omsætning der. Dermed er der et tocifret milliardbeløb på spil for Carlsberg i Kina.
’Fra politisk hold i Danmark, EU og USA vil man ikke tage stilling til, om Taiwan og Det Sydkinesiske Hav tilhører Kina. Derfor er det usædvanligt, at Carlsberg i sit investormateriale indikerer, at områderne er en del af Kina. Under alle omstændigheder er det kontroversielt’, siger Andreas Bøje Forsby, seniorforsker, Dansk Institut for Internationale Studier (Diis)”.