Cykelbro skal give en tryggere cykeltur i skøn natur

Når den nye cykelsti ved Hvidkilde Gods i Svendborg Kommune står klar i 2024, bliver cyklisterne bogstaveligt talt søsat på en 200 meter lang cykelbro i Hvidkilde Sø. Det er nu besluttet, hvordan den nye bro kommer til at se ud.

Cykelbroen langs Mølledæmningen bliver opført, så den matcher omgivelserne. Visualisering: Land+ Landskabsarkitekter.

Den kommende cykelsti mellem Ollerup og Svendborg på Fyn strækker sig over 2,5 kilometer vej. Men ikke hele cykelturen foregår på asfalt, som man ser de fleste steder.

Langs med Mølledæmningen ved Hvidkilde Gods er vejen nemlig for smal til, at cykelstien kan blive anlagt langs vejen, og derfor skal fynboerne ud at cykle på en bro, som bliver anlagt i selve Hvidkilde Sø.

For at sikre at den nye cykelbro harmonerer med de helt særlige landskabelige og naturskønne forhold, der er i området, har Vejdirektoratet helt fra begyndelsen af projektet været i tæt dialog med blandt andet lokale borgere og Hvidkilde Gods, hvor cykelstien kommer til at løbe tæt forbi.

Projektleder Peter Lund Hansen, Vejdirektoratet, siger:
”Det har på alle måder været en rigtig fin proces, vi har haft med alle i lokalområdet, og vi er meget glade for alle de input, vi har fået undervejs. Det forslag, vi har valgt, gør strækningen langt mere trafiksikker samtidig med, at det passer sig fint ind i det helt særegne og smukke landskab. Cykelbroen kommer til at være en del af landskabet i rigtig mange år fremover, og derfor har det også været vigtigt for os, at vi fandt en løsning, der er opbakning til i lokalområdet.”

LÆS OGSÅ:  Naturmål skal skærpe fokus på særlige arter i de statslige naturområder

Det er den fynske tegnestue Land+ Landskabsarkitekter, som før sommerferien fik til opgave at udarbejde forslag til den kommende cykelbro.

Inspiration fra gamle autoværn

Den nye cykelbro bliver opført i stål med et dæk af azobétræ, mens røde stålrør udgør selve gelænderet på broen i Hvidkilde Sø.

Cykelbroens udseende tager udgangspunkt i de historiske sikkerhedsrækværker ved Mølledæmningen, som består af rødmalede jernrør fastspændt på granitsten, og som rent faktisk er en forløber til nutidens autoværn. På fotoet øverst kan man se det gamle sikkerrækværk til venstre for cykelbroen.

Mellem brædderne på trædækket, som cyklisterne skal køre på, bliver der lagt skridsikkeret materiale bestående af epoxy med sand. Det skal sikre, at broen også bliver til at cykle på i regnvejr.

Fakta om cykelstiprojektet

Projektet ved Hvidkilde er en del af ”Infrastrukturplan 2035”, hvor der er afsat i alt 200 millioner kroner til cykelstier langs statsvejnettet. Der er afsat 63 millioner kroner til cykelstien ved Hvidkilde Gods.

Der er i dag cykelsti hele vejen fra Ulbølle til Svendborg på nær strækningen forbi Hvidkilde. Cykelstien bliver en 2,5 kilometer dobbeltrettet cykelsti, som bliver ført ud på en cykelbro langs med Mølledæmningen i Hvidkilde Sø.

Der er en række fredede områder, fortidsminder, bilag 4-arter, beskyttede § 3-naturtyper og vandløb på strækningen, og derfor er cykelstien langs statsvejen projekteret under hensyntagen til disse.

LÆS OGSÅ:  Stranden er ikke en skraldespand

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)