Det går rigtig, rigtig stærkt i embedsværket. Arbejdstempoet er så højt, at opgaverne ikke kan løses med den omhu, som komplekse sager kræver. Der berettes om embedsmænd, der er online alle ugens dage. Én af effekterne er et dårligt psykisk arbejdsmiljø, grelle stresstilfælde, langvarige sygemeldinger og opsigelser i statsadministrationen, skriver cand.psych. Anna Birk i Berlingske.
”Personaleomsætningen i departementerne er 27 pct. Det betyder, at mere end hver fjerde medarbejder er stoppet i jobbet! Slotsholmen bløder medarbejdere på tværs af ministerierne.
En af de største udfordringer i at skabe et godt arbejdsklima og sikre de rette hænder (og hjerner) til at udføre opgaverne. At rekruttere og oplære kompetent personale. Og det tager tid. Man siger, at det tager et år, før man som nyansat er helt på højde med de nødvendige færdigheder i et nyt job.
Omkostningerne ved at erstatte medarbejdere med nye er store. Ved sygemeldinger og opsigelser lægges der ekstra pres på kollegaerne, som skal dække ind. Ombemanding af opgaver kræver overlevering, hvor man skal sætte sig grundigt ind i nye opgaver. Udover de menneskelige omkostninger for de medarbejdere, der må sige op, efterlader det en stor ekstraopgave hos de tilbageværende kollegaer og ledere. Det skaber mistrivsel og dermed en defekt statsadministration”.