Rigtigt mange mennesker tror, at Danmark er et af verdens absolut rigeste lande. Nok er det danske nationalprodukt det 14.-største i verden, men det danske privatforbrug er kun nummer 24. Det er således ikke kun USA, Norge og Schweiz, hvor folk er rigere, men også steder som Australien, Storbritannien, Taiwan, Tyskland og Østrig, hvor den private levestandard er højere.
Det er f.eks. sigende, at mens Danmarks bruttonationalprodukt er cirka 20 pct. højere end Storbritannien, har briterne i gennemsnit 13 pct. større (købekraftsjusteret) privatforbrug. De 13 pct. svarer til ca. 20.000 kr. pr. år pr. indbygger i Danmark, eller godt 80.000 kr. for en standardfamilie. På samme måde havde tyskere og canadiere i 2019 henholdsvist 15 og 19 pct. større privatforbrug end danskerne.
Når danskerne handler i supermarkeder og øvrige butikker, betaler de 40 pct. mere end EU-gennemsnittet. Dvs. når man i EU i gennemsnit betaler 1.000 kr. for en indkøbsvogn fyldt med varer, så koster denne indkøbsvogn i Danmark 1.400 kr. I Tyskland er priserne kun 8 pct. højere end EU-gennemsnittet.
En af årsagerne til de høje priser i Danmark er, at danskerne betaler meget høje forbrugsskatter. Når forbrugerne køber varer i danske butikker, betales moms på 25 pct., som er blandt de højeste i de 38 OECD-lande. Derudover betales også ekstra afgifter på udvalgte varer, f.eks. biler, kaffe, chokolade og energi. Til sammenligning er der i Spanien 4 pct. moms på madvarer og 10 pct. på tjenesteydelser.
Samlet set udgør forbrugsskatterne 26,1 pct. af forbruget i Danmark. Det er det næsthøjeste niveau blandt OECD-landene. I Tyskland er forbrugsskattetrykket på 17,3 pct., mens det er på 14,1 pct. i Storbritannien.
Skattetrykket i Danmark på 46,5 pct. er det højeste blandt OECD-landene i 2020 (p.t. det seneste år, hvor en international sammenligning foreligger). Danmark efterfølges af Frankrig, Belgien og Italien.
Danskerne har 466 biler pr. 1.000 indbygger. Det er lavt i sammenligning med andre europæiske lande. F.eks. har man i Litauen 560 biler pr. 1.000 indbygger, mens tallet i Tjekkiet er på 565. I Tyskland er der 580 biler pr. 1.000 indbygger.
En af årsagerne til, at danskerne har relativt få biler er, at bilbeskatningen er meget høj i Danmark. Ved køb af nye biler er registreringsafgiften på op til 150 pct. Hertil kommer løbende ejerafgifter, forsikringsafgifter og brændstofafgifter.
Danskerne har således en rig stat, men er fattige, idet de har et privatforbrug, der er meget lavt i international sammenligning.
André Rossmann