Dansk amatørfotograf vinder 10.000 dollars i global fotokonkurrence

Danske Sune Pedersen har netop vundet den verdensomspændende fotokonkurrence “HUAWEI NEXT-IMAGE Awards”. Hans vinderbillede blev udvalgt blandt knap 1,2 millioner fotos, der alle er taget med en mobiltelefon. Sune Pedersens billede ”The Hug” viser hans far og sønner i omfavnelse under COVID-19-pandemien.

Vinderbilledet er et vaskeægte snapshot – taget i nuet og uden bagtanker. Det viser det første knus i lang tid imellem amatørfotograf Sune Pedersens sønner og hans far på farens fødselsdag midt i corona-nedlukningen. Et godt billlede, som Sune Pedersen dog ikke selv levnede store chancer for at vinde den verdensomspændende fotokonkurrence.

– På konkurrencewebsitet havde jeg set nogle fantastiske billeder fra andre fotografer i alle kategorierne. Så jeg må helt ærligt indrømme, at jeg ikke regnede med at have nogle vinderchancer, fordi mit indsendte billede måske var for personligt og fototeknisk ikke helt oppe at ringe. Men billedet vækker jo følelser og reaktioner, og det er det, jeg prøver at fange, når jeg tager billeder af forskellige livssituationer”, siger Sune Pedersen.

Trods Sunes skepsis endte ”The Hug” med at blive kåret som et af i alt tre hovedprisvindende billeder – udvalgt blandt i alt 1,19 millioner fotos indsendt fra 120 forskellige lande. Med førstepræmien fulgte 10.000 dollars (ca. 63.000 danske kroner).

Huaweis danske kommunikationschef Tommy Zwicky er imponeret over vinderbilledet og mener, at det er tydeligt, hvorfor juryen har valgt netop Sune Pedersens billede:

– Det er virkeligt et fantastisk billede, Sune har taget. Det rammer noget helt essentielt i tidsånden, noget som alle kan forstå. Indimellem ser man et fotografi, der går lige i hjertet. Det er sjældent, at det sker, men det her er i hvert fald en af de gange. Så jeg håber, at det her kan inspirere endnu flere danskere til at få lyst til at prøve kræfter med at fotografere med mobiltelefonen. De fleste har allerede et godt kamera i lommen, så det er bare om at kaste sig ud i det, siger Tommy Zwicky.

I dommerpanelet, der udvalgte vinderbillederne, sad en række internationalt anerkendte fotografer, blandt andre Steve McCurry (manden bag det ikoniske billede ”Afghan Girl” fra National Geographic), den russiske modefotograf Elizaveta Porodina, svenske Karolina Henke, og den canadiske ekstremsportsfotograf Reuben Krabbe. Dommerpanelet var ikke i tvivl om, at ”The Hug” var en fortjent vinder.

– ”The Hug” illustrerer, hvad det betyder at fortælle en universel historie. Billedet viser den situation, som milliarder er mennesker har befundet sig i siden pandemien begyndte. Det er et udtryk for intimitet i COVID-19-tidsalderen, som er den verden, vi lever i nu, ” udtalte verdensberømte fotograf Steve McCurry og fortsatte:

– Vi har mere end nogensinde før brug for menneskelig kontakt, at være sammen med venner og familie. Vi bliver nødt til at finde på nye måder at vise omsorg og opmærksomhed for hinanden, at undgå ensomhed og at sikre os, at ældre mennesker ikke bliver isolerede, ” afsluttede McCurry.

Også jurymedlem Reuben Krabbe gav store roser til danske Sune Pedersen for hans bidrag:

– Ud af alle billederne var jeg fra første sekund allermest vild med det her billede, ”The Hug”. Der er ikke behov for en billedtekst; vi forstår alle den dybe følelse og situationen i billedet. Det er et perfekt billede. Det taler til mennesket i os alle sammen, menneskeheden i dag, til den afstand og nærhed vi alle føler. Selv når det gælder vores allerstærkeste følelser her i 2020, er der barrierer. Det opnår, hvad få fotografier opnår: at tilvejebringe et budskab med det samme, som er stærkere end ord, forklarede Reuben Krabbe.

Om HUAWEI NEXT-IMAGE Awards
Fotokonkurrencen NEXT-IMAGE Awards begyndte i 2017 og har som mål at inspirere flere mobilbrugere til at skabe en ny, verdensomspændende visuel kultur. Konkurrencen har fokus på, at fotograferne skal bruge næste-generationsværktøjer til at skabe og sprede visuelt indhold. Ved at give fotograferne den førende teknologi imellem hænderne, er det Huaweis håb, at virksomheden kan bidrage til at inspirere til en ny bølge af visuel kreativitet.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)