Site icon 24NYT

Dansk økologisk eksport sætter ny rekord

Dansk eksport af økologiske fødevarer slår rekord i 2019 med en stigning på fire pct. og en omsætning på 3 mia. kr. Foto: Pari-Design

Det er særligt på kategorien andre næringsmidler, som bla. omfatter mælkepulver og modermælkserstatning, der er den store højdespringer med en stigning på 52 pct. til 503 mio.kr. Væksten skyldes øget afsætning til et helt nyt marked i Indonesien, samt store stigninger på eksisterende markeder i Kina, USA, Saudi Arabien og Forenede Arabiske Emirater.

Samlet set er det mejeriprodukter, æg og andre næringsmidler, der fortsat er de største eksportvarer, som udgør hele 56 pct. af den samlede økologiske eksport.

”Det er glædeligt at døren er sparket ind til nye fjerne markeder. Det viser, at danske virksomheder og dansk økologi kan noget helt unikt. Vi leverer en kombination af høj fødevaresikkerhed og økologi, og så har danske virksomheder en lang tradition og er kendt for at udvikle og eksportere økologiske kvalitetsprodukter,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Tallene fra Danmarks Statistisk viser et mindre fald i eksporten til de nære markeder. Både i Sverige og Frankrig ligger faldet på ca. 12 pct., mens Tyskland stagnerer. Det er et udtryk for, at de nære markeder er blevet mere selvforsynende og øger det økologiske landbrugsareal i takt med en stigende efterspørgsel på økologiske fødevarer i hele Europa.

”Set ud fra et bæredygtighedsperspektiv er det glædeligt nyt, for det skyldes, at der er kommet godt gang i produktionen af økologiske fødevarer over hele Europa. Og for danske virksomheder betyder den øgede eksport til Asien, at det mere end kompenserer for faldet på de nære markeder og åbner for en større og stærkere portefølje i fremtiden,” siger hun.

Importen af økologiske varer er steget med 9 pct. til 4,8 mia. De store stigninger ligger inden for frugt og grønt, sukker og foderstoffer.

”Øget import er udtryk for en fortsat stor vækst på hjemmemarkedet. Importen leverer ind der, hvor vi ikke selv kan følge med på efterspørgslen på fx grønt og frugt. Importen viser også at forbrugerne ønsker økologi på en bred palette af varer, som vi ikke selv producerer fx ris, bananer, kaffe,” siger Pernille Bundgård.

”Vi ser et stort potentiale for dansk økologi i de kommende år. Udviklingen går i retning af et bredere sortiment og flere nicheprodukter fx inden for drikkevarer, snacks og plantebaserede produkter. Det er noget af det, som både de nære og fjerne markeder kommer til at efterspørge de kommende år.”

Exit mobile version