Dansk producent af robotter til sportsanlæg fordobler sin stab

Det er en styrket udgave af den nordjyske robotvirksomhed Turf Tank, der nu offentliggør sit årsregnskab for 2020. Virksomheden bag verdens første og mest præcise opstregningsrobot formåede sidste år trods corona at øge sin toplinje markant, mens underskuddet blev mindre end forventet. Turf Tank gearer organisationen til sin aggressive vækstplan og har det seneste år realiseret en fordobling af staben primært inden for salg og produktion.

Teknologien i robotten Turf Tank ONE er patenteret, og den kan opstrege baner til bl.a. fodbold, baseball, rugby, amerikansk fodbold, hockey, løbebaner og lacrosse.

70 medarbejdere er nu beskæftiget hos Turf Tank i hovedkontoret i Hjørring samt i England og USA. De har travlt med at imødekomme den efterspørgsel af danske opstregningsrobotter, som genåbningen accelererer.

Virksomheden har i løbet af 2020-2021 opbygget et endnu stærkere fundament for vækst. Det lønner sig nu:
I takt med at corona-restriktionerne lempes i Europa og USA, er væksten vendt tilbage. Måned for måned sætter Turf Tank nye salgsrekorder. Vi kan se en spændende kædereaktion, når Turf Tank leverer en robot til én klub, så sker der meget ofte det, at naboklubben også lejer eller køber en Turf Tank ONE robot til at automatisere opstregningen af deres sportsanlæg, fortæller Turf Tanks bestyrelsesformand Mikkel Klitgaard Jacobsen.

Efter en flyvende start på 2020 ramte corona-nedlukninger inden for sport dog også Turf Tank. Udbredelse af en model, hvor kunderne indgår 6-årige lejekontrakter frem for at købe robotterne betyder, at indtægterne fra lejeaftalerne fordeles over flere år. Robots as a Service er en stærk trend på markedet for robotter til alle brancher, fordi slutkunderne ønsker fleksibilitet og risikominimering. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 således alligevel en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før.

Underskuddet på driften på 7,6 mio.kr. er mindre end forventet, da virksomhedens forretningsmodel sigter på at bygge stor og stærk virksomhed på lang sigt. Turf Tanks bruttofortjeneste voksede i 2020 fra 1,4 millioner kroner i 2019 til 4,7 mio. kr. i 2020.

Der er solid opbakning til Turf Tanks vækststrategi fra både selskabets investorer og fra EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden, som alle engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces og tidligere i år øremærkede 80 millioner kroner til at sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen.

Nyt nordjysk domicil

I forbindelse med færdiggørelsen af årsregnskabet er Turf Tanks CEO Olav Bjørn Jørgensen fratrådt sin stilling af familiemæssige årsager. Familieforøgelse, bopæl i København, hovedkontor i Hjørring og USA som største marked har gjort det svært for den hidtidige CEO at få tingene til at hænge sammen. 

Turf Tank er vi taknemmelige for den kæmpe indsats, Olav Bjørn Jørgensen har ydet i 2020 & 2021 med at udvikle og løfte virksomheden til et helt andet niveau på trods af alle coronaudfordringernesiger bestyrelsesformand Mikkel Jacobsen.

I den mellemliggende periode har Kris Sørensen, Turf Tanks CFO, overtaget positionen som CEO. Virksomheden er på udkig efter en ny CEO og forventer at have gennemført rekrutteringen senest i 3. kvartal 2021. Turf Tank får snart brug for mere plads og ønsker at komme tættere på både attraktive kandidater fra de store uddannelsesbyer Aarhus og Aalborg. Derfor flytter selskabet i større lokaler i Svenstrup, syd for Aalborg i foråret 2022.

Robot som maskot

Turf Tank blev stiftet i 2014, og selskabets gennemprøvede opstregningsrobotter bruges til opstregning af sportsanlæg inden for alverdens sportsgrene i 20 lande i Europa, Nordamerika og Oceanien. For øjeblikket boomer interessen for robotopstregning i høj grad i England og USA, og mange steder får robotterne i også en rolle som en slags maskotter: Da Manchester City F.C. vandt det engelske mesterskab, kørte klubben straks sin danske robot ind og optegnede pokalen på grønsværen på Etihad Stadium. Som et led i en storstilet optaktsevent til sæsonpræmieren 23. juli på den populære Apple TV-serie Ted Lasso valgte produktionsselskabet bag serien at sætte en Turf Tank ONE robot til at optegne seriens logo, titel og en fodboldbane.

Teknologien i robotten Turf Tank ONE er patenteret, og den kan opstrege baner til bl.a. fodbold, baseball, rugby, amerikansk fodbold, hockey, løbebaner og lacrosse. Der er millioner af sportsanlæg i verden, og disse udgør et gigantisk potentiale af manuelt arbejde, som robotten med millimeterpræcision kan automatisere, mens den frigør tid til andre opgaver.