Dansk traditionsvirksomhed skaber langsigtet vækst i udlandet

Efter et år med høj omsætning er den danske vej- og asfaltvirksomhed Pankas godt på vej mod langsigtede vækstmål. Strategiske opkøb har grundlagt den familieejede koncerns ekspansion i Tyskland og Østeuropa.

Stoffet bitumen er den klæbende masse, der binder stenmaterialer sammen, så det bliver til asfalt. Det er samtidig hjørnestenen i den danske vej- og asfaltkoncern Pankas, og har været det siden 1939, hvor ingeniørerne Pedersen og Spangenberg fandt på at imprægnere datidens vejbelægning – de såkaldte Anka-sten – med bitumen. Forbogstaverne fra hver opfinder blev sat i enderne af ”Anka”, og den ny virksomhed Pankas var stiftet.

I dag er koncernen aktiv i otte lande og består af 22 virksomheder. Pankas har netop offentliggjort årsregnskab for 2017 med en omsætning på over en milliard kroner, hvilket er 7,9 procent højere end i 2016. Pankas’ forretning hviler på tre ben, hvor halvdelen af omsætningen bliver skabt i Tyskland, Danmark udgør 30 procent, mens de sidste 20 procent af omsætningen hentes i Østeuropa.

– Den høje omsætning i 2017 skyldes hovedsageligt en rigtig flot performance på de udenlandske markeder. Vi har opkøbt en tysk virksomhed og opdyrker nye områder såsom lufthavne. Samtidig har vi udvidet vores aktiviteter i Østeuropa. Desværre bidrog intens konkurrence og det våde, danske sommer- og efterårsvejr negativt til vores hjemlige aktiviteter, hvorfor årets samlede resultat på 10,5 millioner kroner er lavere end sidste år, forklarer Gert Lund Storgaard, CFO i Pankas.

Pankas fremstiller og anlægger en lang række forskellige typer af asfalt og vejbelægninger – både til motorveje og den lille ejerforening, der ønsker nyt asfalt i baggården. Derudover er Pankas førende på teknikken remix, hvor de gamle vejbelægninger bliver opvarmet direkte på vejen og blandes med en forholdsvis lille portion ny asfalt, hvorefter det færdigblandede materiale udlægges og tromles. Det hele foregår i én og samme arbejdsgang.

Vækst gennem mere eksport

Som følge af et historisk godt regnskab i 2015 og frugtbare fremtidsudsigter lagde Pankas sammen med ejere og bestyrelse en ny strategiplan for virksomheden i 2016. Flere langsigtede mål blev formuleret, såsom en årlig omsætning på 1,3 milliarder kroner samt en østeuropæisk udvidelse, der både gælder et dybere engagement i de eksisterende markeder samt en udvidelse til nye lande. Vigtigst er det dog, at væksten sker rentabelt og med sikker risikostyring.

– Som familieejet virksomhed har vi den luksus at kunne tage de lange briller på og lægge en solid plan uden at træffe kortsigtede beslutninger for at tilfredsstille investorer. Vejen til at nå disse mål er asfalteret med en konstant udvikling af vores produkter samt en øget mobilisering af vores udstyr, så vi nemt kan flytte hen, hvor aktiviteten er. Samtidig skal vi sige nej til de allerstørste entrepriser og fokusere på de mindre og teknisk krævende opgaver, siger Gert Lund Storgaard.

Pankas er i dag til stede i Danmark, Tyskland, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Rumænien, Ungarn og Ukraine, og vil i de kommende år undersøge nye investeringsmuligheder i de EU-nære markeder.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)