Fra i dag og fem uger frem kører Danske Spil en kampagne for at gøre opmærksom på ludomani, og hvordan Danske Spil arbejder med emnet. Kampagnen drejer sig om konsekvenserne ved at have ludomani inde på livet – både som spiller eller som pårørende. Kampagnen kommer ud på Danske Spils sociale medieplatforme med små film, facts om ludomani samt en quiz, hvor man kan teste sin viden om emnet. Typisk afføder disse kampagner en del diskussioner blandt danskerne, og Danske Spil må til tasterne og tage dialogen. Men det er også helt okay.
CSR-direktør i Danske Spil, Stine Hove Marsling mener nemlig ikke, det nytter noget at gemme sig, når det kommer til de svære spørgsmål.
– At tjene penge på spil kommer med et stort ansvar. Vi mener, det er en del af vores ansvar at gå i dialog med danskerne om det indbyggede dilemma, som vi og andre spilselskaber er født med. Vi vil med denne kampagne gerne vise de mange initiativer, vi i Danske Spil tager for at forebygge ludomani, siger hun.
Alle har et ansvar
For langt størstedelen af danskerne er spil underholdning. Det bidrager til spænding og fornøjelse, når der spilles Lotto om lørdagen eller oddses med vennerne. Der er dog en skyggeside af medaljen for en gruppe på cirka 10.000 danskere, hvor spilleglæden udvikler sig til afhængighed, også kaldt ludomani.
Det er naturligvis et paradoks for hele spillebranchen herunder Danmarks største spilselskab, der blev sat i verden i 1948 med det formål at sælge spil til danskerne og samtidig levere al overskud tilbage til den danske stat og udlodningsmidlerne, som støtter kultur-, fritids- og idrætsprojekter over hele Danmark. For pengene skal naturligvis tjenes ansvarligt og med blik for risikoen for afhængighed hos nogle kunder.
Det er i høj grad denne balance, der ligger grund til én af spilselskabets primære fokusområder i deres CSR-strategi, nemlig forebyggelse og bekæmpelse af ludomani. For som Stine Hove Marsling påpeger, har spillebranchen et ansvar for at hjælpe mennesker, hvor spillet har taget magten.
– I Danske Spil ønsker vi ikke at tjene penge på kunder, hvor spillet går ud over deres sundhed og trivsel, både ud fra den opfattelse, at det ikke er ansvarligt, og også fordi det ikke giver langsigtet mening for vores forretning. Spil skal være underholdning, og kunder som oplever problemer skal have rådgivning og hjælp – så tidlig som muligt, siger Stine Hove Marsling og tilføjer:
– I det hele taget handler det om spil med omtanke, og her går vi som markedsleder forrest. Det har vi tænkt os at blive ved med.