Robotter er over de seneste år blevet et almindeligt værktøj i en stor del af danske virksomheder, viser ny analyse. Virksomhederne skal dog være opmærksomme på, at deres udenlandske konkurrenter også har højt tempo på automatiseringen.
Der har aldrig været så mange danske virksomheder som nu, der anvender robotter. Andelen af fremstillingsvirksomheder, der anvender robotter, er steget med 50 procent siden 2015. 44 procent af virksomhederne med mere end 10 ansatte får nu hjælp fra robotter.
Det viser en ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, som har interviewet 526 danske fremstillingsvirksomheder i et repræsentativt udsnit af danske fremstillingsvirksomheder med mere end 10 ansatte og op til 1000 ansatte. Interviewene er gennemført med hjælp fra Jysk Analyse A/S i februar 2018.
Analysen viser videre, at virksomheder i stort tal står klar til at investere i robotter i de kommende år. Udviklingen findes i alle brancher, og i nogle brancher, fx i tøjbranchen, ser skiftet ud til at blive ganske dramatisk i de kommende år. Det er især i større, internationalt orienterede og innovative eksportvirksomheder, at robotterne bliver sat i arbejde, men selv i de mindre virksomheder findes der robotter. Robotvirksomhederne har i gennemsnit seks robotter i arbejde.
– Robotter er på vej til at blive hverdag i mange af Danmarks fremstillingsvirksomheder. Der er ikke meget science fiction over robotterne, som mest af alt er et fleksibelt, enkelt og driftssikkert værktøj. De gør arbejdet præcist og hurtigt, og kan tage nogle af de tunge løft eller ensidigt, gentaget arbejde, siger seniorspecialist Stig Yding Sørensen, Teknologisk Institut.
Selv om danske virksomheder i høj grad har taget robotterne til sig, så opfordrer roboteksperterne på Teknologisk Institut virksomhederne til at arbejde mere strategisk og fremtidsorienteret med automatisering. For eksempel er virksomhederne mere interesseret i robotter som driftssikre og stabile værktøjer, mens kun fire procent af virksomhederne forventer at investere i smarte robotter med sensorer og kunstig intelligens inden for de næste fire-fem år.
– Mulighederne for at bruge robotter i fremstillingsvirksomheder bliver bedre hver eneste dag – det går hurtigt. Men det gør det også i verden omkring os. Danske virksomheder er derfor nødt til at arbejde strategisk med automation og digitalisering. Vi skal ikke kun kigge efter gevinster i dag, men også hvor vi ønsker at være om f.eks. tre år. Det er ofte ikke kun et spørgsmål om teknologi, men også et spørgsmål om parathed i organisation, herunder kompetencer både på ledelse og operationelt niveau, siger centerchef Kurt Nielsen, Teknologisk Institut.
Fra undersøgelsen:
- 44 procent af virksomhederne i undersøgelsen anvender robotter.
Hos virksomheder inden for kemisk industri og plastindustri har seks ud af ti virksomheder robotter, og yderligere tre ud af ti virksomheder er på vej. - Store virksomheder har i højere grad end mindre virksomheder robotter eller planer om at implementere robotter.
- Eksportvirksomheder har flere robotter.
- Innovative og ambitiøse virksomheder har flere robotter.
- Robotterne skal være fleksible, enkle og billige: 56 procent af virksomheder, som skal investere i robotter, har fleksibilitet som vigtigt kriterium; 41 procent kræver, at de skal være enkle; mens 28 procent angiver prisen som et vigtigt parameter.
- Kun fire procent af virksomhederne forventer inden for de næste fem år at indføre såkaldt smarte robotter med sensorer, kunstig intelligens og opkobling til andre dele af virksomheden.
- Små serier, ukendskab til konkrete løsninger til konkrete behov, manglende finansiering samt vurdering af at gevinsten er for lille eller for usikker er blandt de forhindringer, som virksomhederne angiver for yderligere automatisering. Til gengæld forventer ingen af de adspurgte virksomheder modstand fra medarbejderne.