Danske virksomheder skriger på medarbejdere: Erhvervslivet mangler nørder

Danske virksomheder skriger på medarbejdere, der mestrer mødet mellem menneske, medie og maskine. I Københavns Sydhavn er AAU og erhvervslivet i fuld gang med at uddanne unge, der skal fremtidssikre Danmark.

KMD, Netcompany og Plytix. Alle er eksempler på danske virksomheder, der er blevet tvunget til at flytte til udlandet i jagten på kvalificeret arbejdskraft, som kan arbejde med programmering og IT.

”Der er simpelthen for stor rift om medieteknologer og IT-specialister i Danmark, og det står i vejen for at vi kan blive verdensførende inden for digital produktion,” siger Henrik Schønau Fog, der har en ph.d. i medieteknologi og er lektor på AAU i København.

Som forsker og underviser på medialogi-uddannelsen på AAU oplever Henrik Schønau Fog en voldsom interesse fra erhvervslivet og et stort ønske om at samarbejde med de studerende.

”Medialoger har en unik evne til at kombinere teknologisk viden med real life problemløsning og praktisk produktudvikling. Derfor oplever vi, at flere og flere virksomheder kontakter os og efterspørger samarbejde med vores studerende, når de skal udvikle avancerede interfaces og komplekst indhold til f.eks. digital formidling, e-læring, genoptræning og interaktiv historiefortælling,” siger Henrik Schønau Fog.

Blandt de virksomheder, som efterspørger flere kreative udviklere og programmører og derfor samarbejder med medialogi-uddannelsen, er elektronikgiganten Samsung.

“Vi skal have Danmark placeret på verdenskortet inden for Virtual Reality og Augmentet Reality, og det gør vi ved at sikre, at vores unge får den bedste uddannelse i verden,” siger Claus Holm, landechef for Samsung i Danmark.

LÆS OGSÅ:  Bedre kontrol af udenlandske adresser i CVR

Samsung bygger laboratorium til AAU

Internationale tech-virksomheder er afhængige af kreative udviklere, og her er medialogerne en oplagt ressource med færdigheder, der spænder fra hardwareudvikling, over programmering til spiludvikling og interaktiv videoproduktion. Det har fået Samsung til at støtte medialogi-uddannelsen med udlån af teknologi og tæt samarbejde om konkrete projekter:

“Vi har selvfølgelig en stor interesse i at udvikle Virtual Reality i den rigtige retning og få mere indhold til platformen, og vi er mange virksomheder, som gerne vil have fingre i nogle, der kan noget med VR. Teknologien er klart foran indholdet i øjeblikket, og de unge er jo fyldt med gode ideer,” siger Claus Holm, landechef for Samsung i Danmark.

Samarbejdet mellem AAU og Samsung har ført til, at universitetet netop har åbnet et nyt stort medielaboratorium, SMILE, med udstyr udlånt af Samsung. Her kan forskere og studerende boltre sig i VR-briller, videovægge, tablets, smartwatches og forskellige sensorer. Alle på AAU kan dermed eksperimentere med nye anvendelsesmuligheder for teknologierne og løsninger på fremtidens udfordringer.

Virksomheder bejler til medialogerne

Flere andre virksomheder er også begyndt at se medialogerne som nøgler til fremtiden. Nimbus Film har eksempelvis bedt Medialogi om ideer til fremtidens medieoplevelser, og derfor afholder AAU i denne uge en workshop, hvor studerende fra hele landet hjælper Nimbus med at udvikle koncepter til filmoplevelser i Virtual Reality.

LÆS OGSÅ:  Virksomhederne overser medarbejdere, der har svært ved at læse, skrive og regne

”Det er tydeligt, at erhvervslivet har fået øje på medialogernes kompetencer efter nogle år, hvor de studerende var forud for deres tid og derfor havde svært ved at sælge sig selv,” siger Lars Reng, der er studielektor på Medialogi.

Andre studieprojekter, der allerede er i brug i samfundet, er interaktiv autismebehandling udviklet med Rødovre Kommune, genoptræning af hjerneskadede med Virtual Reality på Grindsted Sygehus og holografisk præsentation på Vikingeskibsmuseet udviklet med firmaet Realfiction.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)