”Vi har desværre været nødt til at tilbageholde pakken.”
Sådan en besked modtog mange danskere per mail eller sms midt i den travle julehandel.
Det var naturligvis muligt at løse problemet, hvis modtageren indtastede oplysningerne på sit betalingskort, så pakkens manglende porto kunne blive betalt.
Men desværre var det hele fup og en del af en kæmpe svindelkampagne, som mange danskere hoppede på. Nets har trawlet igennem svindlernes mønstre, og det viser sig, at cirka 22.000 danskere hen over 30 dage har udleveret deres kortoplysninger til de kriminelle bagmænd.
”Det er et skræmmende højt tal, og det er selvfølgelig nemt at sige ’hold da op, hvor er folk dumme’. Men det her kan ske for hvem som helst. Der er travlt i julen, mange er pressede, og mange venter på en pakke. Her ringer alarmklokken nogle gange først hos offeret i minutterne efter, at oplysningerne er indtastet – og så kan det være for sent,” siger Sune Gabelgård, der er chef for svindelbekæmpelse i Nets.
Stoppet svindel for 8 mio. kr.
Nets yder beskyttelse på vegne af en lang række danske banker, og Nets’ it-systemer og specialiserede medarbejdere har blokeret transaktioner til en værdi af cirka 8 mio. kr. fordelt på de betalingskort, som er blevet forsøgt misbrugt.
”Der er tale om et organiseret og professionelt angreb, som helt sikkert også har været dyrt at sætte op. Eksempelvis har bagmændene oprettet en stribe falske netbutikker, som har stået for at trække beløbene på ofrenes betalingskort. Alle webbutikkerne er baseret i udlandet,” siger Sune Gabelgård.
I forbindelse med svindelkampagnen har Nets identificeret over 200 falske webshops, reelt set blot forretningsnumre, som har forsøgt at trække beløb fra ofrene for kampagnen.
”Vi har at gøre med et våbenkapløb, hvor vi hele tiden skal optimere vores systemer, så vi kan beskytte både forbrugerne og bankerne imod de kriminelles forsøg på stjæle kortoplysninger,” siger han.
Samlet set svarer de 8 mio. kr., som Nets har forhindret overført til de kriminelle, til mere end 95 pct. af de beløb, som bagmændene har forsøgt at tilrane sig.
”Indledningsvis vil der ved de første transaktioner ofte ryge lidt igennem, inden man kan spotte et decideret mønster og sætte ind, men herefter bliver det svært for dem, og det er tvivlsomt, om de reelt set har fået et udbytte, i og med deres setup har været så dyrt,” forklarer Sune Gabelgård.
Kampagnen ændrede karakter efter julen, hvor pakkebeskederne i stedet kom til at omhandle konkurrencer.
”Vi vælger at fortælle om omfanget af svindelkampagnen for at skabe mere bevidsthed om, hvad det er, vi har med at gøre. Det er professionelle kriminelle. Samtidig også for at opfordre til, at vi alle lige tænker os om en ekstra gang, inden vi videregiver noget så fortroligt som kortoplysninger,” siger han.
Fakta om svindelkampagnen
– Svindelkampagnen begyndte 15. december 2019
– Cirka 22.000 danskere, der har modtaget beskeder, har udleveret deres kortoplysninger
– Enkelte kan have udleveret oplysninger om flere af deres betalingskort og dermed tælle flere gange blandt de 22.000
– Nets har forhindret misbrugsforsøg for cirka 8 mio. kr., hvilket svarer til mere end 95 pct. af forsøgene