DORA har udviklet et system, der gør vognmændenes hverdag digital, så de kan klare eksempelvis fragtbrevet fra telefonen. Samtidig gør de det let at lave det lovpligtige CO2-regnskab nemt og gennemsigtigt. Nu skal en samlet investering på fire millioner kroner fra blandt andet Danmarks Eksport- og Investeringsfond sende virksomheden ud på nye, internationale markeder.
De bornholmske iværksætter-søstre Rikke og Sidsel Høyer har med afsæt i egne erfaringer specialudviklet et system til vognmænd og speditørvirksomheder.
DORAs system tilbyder blandt andet, at chaufføren kan opbevare og dele dokumenter, som de normalt har med sig i papirform, digitalt. På den måde kan chaufførerne klare fragtbrev og ruteplanlægning via deres mobiltelefon. Det skaber god kommunikation mellem kollegaer, chauffører og leverandører.
Samtidig kan systemet hjælpe med at lave det lovpligtige CO2-regnskab, så kunderne får vished for deres klimaaftryk, og vognmændene kan følge deres biler. Systemet samler opgaver, der typisk kræver mange forskellige systemer, i én løsning.
Erfaring fra tech og vognmandsbranchen
Ideen til DORA opstod, da søstrene var samlet på Bornholm til jul for to år siden.Rikke Høyer fortalte sin søster Sidsel Høyer om de udfordringer, som hun mødte i sin hverdag som disponent i vognmandsbranchen, hvor hun planlagde vognmændenes ruter. Sidsel Høyer arbejdede på daværende tidspunkt i tech-startupmiljøet i Berlin, og hun fik straks ideer til, hvordan teknologi kunne løse nogle af de problemer, som Rikke Høyer beskrev.
Det blev startskuddet til et iværksættereventyr, hvor hver deres særlige kompetencer kunne komme i spil. De var helt sikre på, at platformen, der løser mange af vognmændenes problemer i ét samlet system, ville blive efterspurgt. Men de vidste ikke, præcist hvordan de skulle skabe løsningen.
Men et særligt iværksætter-drive og talent for det autodidakte fik dem hurtigt i gang:
“Vi følte os inspirerede og fik lyst til at lære de ting, vi skulle kunne for at få det her til at lykkes. Derfor tog Rikke på kursus i salgspsykologi, og jeg lærte at kode, så vi kunne få bygget vores prototype,” fortæller Sidsel Høyer.
Rikke Høyer har altid vidst, at hun skulle arbejde i vognmandsbranchen. Med ti års erfaring i transportbranchen, ved hun alt om, hvilke udfordringer, man møder i sin hverdag som vognmand. Derfor prioriterer hun også at besøge virksomhederne ansigt til ansigt og lytte til deres behov.
“Det er den fedeste branche, men det er et stort problem, at mange bruger systemer, der slet ikke er bygget til det, vi laver. Det gav mig inspiration til at skabe noget selv,” siger hun om systemet, der kan håndtere ordrer, ruteplanlægning, bogføring, fakturering, digitale køresedler og CO2-beregning.
Danmarks Eksport- og Investeringsfonds første investering med Unconventional Ventures
Den samlede investering er på fire millioner kroner, hvoraf Danmarks Eksport- og Investeringsfond bidrager med knap to millioner. Det er første gang, at den statslige finansieringsfond investerer sammen med Unconventional Ventures, der er den første europæiske fond som udelukkende investerer i skalerbare tech-virksomheder med bæredygtighed i kernen af sin forretning og samtidig er stiftet af kvinder og minoriteter.
Syndikatet tæller også Fast Track Malmø og flere business angels. Investeringen skal primært skalere en kommerciel udrulning i Europa, hvor 90 procent af vognmandsvirksomhederne er i den størrelse, som DORA specialiserer sit system til.
DORA baner vejen for grøn omstilling af transportsektoren
Helt særligt for DORAs system er, at det kan hjælpe med et gennemsigtigt CO2-regnskab. Standarderne ændrer sig hele tiden, og snart træder endnu et nyt EU-krav i kraft, som virksomheden vurderer, kan få indflydelse på branchen pået niveau med dengang, hvor de nye GDPR-regler blev indført.
“Det er en kæmpe opgave for især mindre vognmandsvirksomheder at lave de her beregninger, og vi vil løse opgaven for dem. Mange af vognmændenes kunder vil gerne have data på, hvor meget CO2 netop deres ordre udleder, og hvis de skal kunne imødekomme de ønsker, skal det være nemt og hurtigt at beregne,” sigerRikke Høyer.
Transportsektoren er en af største CO2-udledere, og der er et kæmpe potentiale for en grøn omstilling på området. Men det kræver viden om den præcise udledning for at ændre på udviklingen, og ofte er disse tal baseret på estimater. Helt uniktindsamler DORA konkrete tal og data, så vognmændene kan få et præcist indblik i deres udledning.
”Teamet bag DORAsætter en ære i at tilegne sig en stor viden om den branche, de navigerer i. De har påvist, at der er store muligheder ved dataindsamling og gennemsigtighed i beregning af CO2-udledning. Den bornholmske startup er et lovende eksempel på en af de nye teknologier, som med risikovillig kapital fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan sætte strøm til dengrønne omstilling af transportsektoren,” siger Louise Middelhede Flyger, Investment Manager i Danmarks Eksport og Investeringsfond.
“Markedet indenfor transportindustrien er en enorm mulighed, fordi industrien er underserviceret i form af effektive og transparente løsninger for at gøre branchen mere grøn. Det øgende krav fra til branchen fra brugere, myndigheder og kunder er stigende – i besparelse af både tid og penge, men vigtigst af alt i relation to CO2-udledning. Med Sidsels baggrund indenfor forretnings- og produktudvikling, sammen med Rikkes tiårige erfaring inden for transportbranchen, har dette team en unik position til at hjælpe sektoren over målstregen i den grønne transformation,” siger Thea Messel, General Partner i Unconventional Ventures.