Vi danskere er verdensmestre i symbolpolitik, skriver Sanne Markwall, adm. direktør og stifter, Makemystrategy.com, i Børsen.
”Vi boykotter amerikanske produkter, mens vores lommer buler af iphones. Jolly Colas nye kampagne er genialt dansk: En cowboyhat vs. en klaphat. Men lad os nu være ærlige – vi drikker Jolly, fordi den smager af 90’er-nostalgi, ikke fordi vi hader Trump. Hvis danskere virkelig ville ramme USA, skulle vi boykotte Netflix, Disney+ og Marvel-film.
Spørg en dansker: ’Køber du amerikanske biler? ’ Svaret er et forarget ’Nej! Vi har jo Volkswagen og Volvo’. Men kig på tallene: Danmarks mest solgte bil i 2024 var Tesla Model Y – et amerikansk mærke, produceret i Kina.
Vores computere er macbooks. Vores telefoner er iphones. Vores smartwatches er … ja, også Apple. Her er den ubekvemme sandhed: Danske forbrugere elsker amerikanske produkter. Fordi de er bedre. Fordi de virker. Fordi Europa har glemt at konkurrere på andet end bæredygtig design og gdpr-compliance”.