’Den lange podepind, tak’ er klar til at dyste på cykeldage i maj

Det skorter ikke på humoren, når deltagerne i årets VI CYKLER TIL ARBEJDE finder på holdnavne. Der er stadig åben for tilmelding til Cyklistforbundets traditionelle maj-kampagne, der i år kører for 25. gang. Op imod en million danskere har cyklet med, og kampagnen er i en corona-tid mere aktuel end nogensinde.

Sarah Wedsted fra Aarhus modtog med Årets Debutantpris i VI CYKLER TIL ARBEJDE 2020 en el-cykel. I år er der Gazelle el-cykler til alle på vinderholdet.

VI CYKLER TIL ARBEJDE blev født i 1997, og selv om man skulle tro, at kampagnen var barn af den danske cykelkultur, så var Cyklistforbundet i Norge og hente ideen hjem. Antallet af cyklister var begyndt at falde drastisk i Danmark, og Cyklistforbundet ønskede at lave en kampagne, der gav flere mennesker lyst til at cykle i dagligdagen. Det første år kørte kampagnen i København og Holstebro, men allerede året efter blev VI CYKLER TIL ARBEJDE rullet ud i hele landet.

Siden da har op mod en million danskere cyklet sommeren i møde og sammen med kollegaerne fået gode cykeloplevelser med kampagnen, hvor man deltager i hold og konkurrerer om flest dage på cyklen. For VI CYKLER TIL ARBEJDE handler hverken om at cykle hurtigst eller længst. Det handler om at hjælpe sig selv og kollegaerne til nye gode vaner i hverdagen.

– Igen og igen har vi fået tilbagemeldingen, at VI CYKLER TIL ARBEJDE har været en start på et helt nyt cykelliv. Vi kan kun glæde os over det og sige tak til de mange, der har stillet sig i front på arbejdspladserne og som kaptajner har heppet kollegaerne i mål. Uden dem var det ikke lykkes, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Også fra hjemmekontoret

Han mener, at corona-pandemien og det meget hjemmearbejde har gjort kampagnen mere relevant end nogen sinde:

– VI CYKLER TIL ARBEJDE sætter fokus på gode oplevelser, sjov hverdagsmotion og på at styrke det kollegiale fællesskab i en svær tid. Det er der brug for i en tid, hvor mange af os stadig arbejder fra hjemmekontoret og kan føle os isoleret og savne et fællesskab uden om det faglige, siger Klaus Bondam.

I år kan også danskere, der arbejder hjemme, deltage i kampagnen, for i år tæller en cykeltur i løbet af dagen også som en cykeldag i konkurrencen. Årets hovedpræmie er en elcykel fra Gazelle til alle på vinderholdet.

Man tilmelder sig i hold på 2-16 kollegaer og dyster om flest dage på cyklen i maj. Der er stadig åbent for tilmelding på www.vcta.dk. Deltagelse i maj-kampagnen giver gratis deltagelse i september-kampagnen.

Fik Sarah i gang med at cykle

En af de mange deltagere, som VI CYKLER TIL ARBEJDE har fået i gang med at cykle, er Sarah Wedsted, der sidste år fik Årets Debutant-pris – en el-cykel.

Sarah Wedsted arbejder hos helsekostproducenten Natur-Drogeriet i Hørning uden for Århus og har 16 km til arbejde.

– I starten tænkte jeg, at jeg ikke kunne cykle så langt. Men det bliver mindre og mindre hårdt, jo flere gange man cykler ruten. Det hårdeste er faktisk tanken om at skulle gøre det. Når man først er kommet af sted, er det helt vildt fedt. 

– Og så er det en god måde at få motion på. For mig tager det lige så lang tid at cykle som at tage bussen, så jeg slipper for at dyrke motion, når jeg kommer hjem. Der sparer jeg både tid, penge og energi, siger Sarah Wedsted.

Cyklistforbundet kører VI CYKLER TIL ARBEJDE i samarbejde med biotekvirksomheden Gubra. Gubra bruger mindst 10 procent af sit overskud hvert år til grønne og sundhedsfremmende initiativer.

FAKTA: VI CYKLER TIL ARBEJDE 2021

  • Kører 1.-31. maj – tilmelding på www.vcta.dk
  • Man tilmelder sig i hold på 2-16 kollegaer og dyster om flest dage på cyklen
  • Man kan vinde både forskellige særpræmier og årets hovedpræmie: En Gazelle-elcykel til alle på vinderholdet
  • Med kampagnen følger et aktivitetskatalog til virksomhederne med ideer til lokale konkurrencer, events og aktiviteter, så man som arbejdsplads får mest ud af at være med
  • Alle virksomheder tilbydes en afsluttende oversigt over de opnåede effekter af medarbejdernes cykelindsats målt på bl.a. sparede sygedage og sparet CO2
  • Deltagelse i maj-kampagnen giver gratis deltagelse i september-versionen