Skjulte priser, ulovlige gebyrer, aggressiv markedsføring og ulovlig tilbageholdelse af kundernes tilgodehavender. De seneste år er der kommet den ene dårlige sag efter den anden frem fra elmarkedet, skriver Helle Bonnesen, erhvervsordfører (K) og Dina Raabjerg, energi – og forsyningsordfører (K), i Børsen.
”Alle og enhver kan i dag oprette et elselskab. Alt tyder på, at der er for mange brodne kar blandt elselskaber. Forbrugerombudsmanden modtager langt flere klager end tidligere, og de seneste fire år har myndigheden foretaget 24 politianmeldelser af 12 elselskaber.
Strøm er et basalt produkt, men det er samtidig et af de mest komplicerede forbrugerprodukter. Nogle betalinger går til elselskabet, mens andre går til afgifter og tariffer, og det kan være vanskeligt som forbruger at gennemskue elregningen.
I dag er forbrugere i stor risiko for at komme i klemme. De bliver udsat for ulovlig markedsføring og pludselig lokket ind i uigennemskuelige elaftaler, som viser sig at skjule tårnhøje månedlige gebyrer. Det kan ikke passe, at det skal være utrygt at være elkunde i Danmark”.