Site icon 24NYT

Digitalt bureau går på strandhugst hos konkurrenterne og skaber massiv vækst

Bureauet Outsource dk har haft stor succes med at blive formet af udefra kommende ekspertise. Fremfor at ansætte praktikanter, de selv oplærer, har de gennem de sidste to år kun ansat folk, der har lignende bureauerfaring. Foto: PR.

Det digitale bureau Outsource dk har droppet elever og praktikanter og tiltrækker i stedet de største digitale talenter fra konkurrerende bureauer. Rekrutteringsstrategien har resulteret i eksplosiv vækst.

Slut med at bruge tid og energi på at skole og forme morgendagens talenter. Sådan besluttede det digitale bureau Outsource dk for godt halvandet år siden og satsede i stedet på erfaren og højt specialiseret arbejdskraft. Nye medarbejdere skal kunne bidrage med idéer og viden fra dag ét. Og erfaringen må meget gerne være opbygget hos konkurrenter, der ligner Outsource dk.

Det radikale HR-skifte har dannet grundlag for en vækst, der efter ti fornuftige år sendte virksomheden på raketfart i de første seks måneder af 2017, hvor omsætningen var den samme som hele 2016. Samtidig er antallet af medarbejdere fordoblet fra ti til 20, og virksomheden fortsætter med at ansætte en om måneden i 2018.

Michael Madsen er indehaver af det Aarhusianske, digitale bureau Outsource dk. Bureauet har eksisteret i 11 år, har over 260 kunder og mere end 20 ansatte. Foto: PR

 – Det kan virke kontroversielt, at vi ikke længere vil tage ansvar for at uddanne folk til branchen, men vi har gennem en årrække haft behov for at få ny ekspertise ind i virksomheden for at følge med den digitale udvikling. Og selvom fastansættelser af kvalificerede medarbejdere er en større omkostning end elever, har strategien været den helt rigtige og øget vores vækst markant. Kvalitetsmedarbejdere udfører kvalitetsarbejde, hvilket gør det nemmere for mig at beholde eksisterende og skaffe nye kunder, fortæller Michael Madsen, stifter og direktør i Outsource dk.

Udviklingen har blandt andet medført, at Michael Madsen har sat ekstra kræfter i virksomheden ind på det tidskrævende arbejde med at lokalisere og engagere relevante kandidater.

Masser af kaffesamtaler

Outsource dk begyndte i 2006 som et traditionelt reklamebureau, men har ændret fokus i takt med kundernes ønsker. Hvor virksomheden hovedsageligt løste printopgaver, er 90 procent af bureauets arbejde i dag inden for den digitale sfære af SEO og adWords. Ansvarlig for rekrutteringen af de nye typer af medarbejdere er digital udviklingschef Anders Andersen, og strategien er klar.

– Vi skal have fat i de hardcore specialister – dem der er eksperter inden for et smalt felt. Der er en håndfuld bureauer, der klarer sig godt, og som vi gerne vil håndplukke medarbejdere fra. Vi indbyder derfor til en masse kaffesamtaler, og dem, vi ser et potentiale i, forsøger vi at gøre varme. Vi tilbyder gode forhold, men vores stærkeste kort er egentlig den frihed, vi kan stille dem i udsigt. I Outsource dk har vi ingen timeregistrering, ingen forkromede management-strategier, men en flad struktur og mulighed for at præge sit eget job, og det synes mange er fedt, forklarer Anders Andersen.

Han pointerer, at egnede kandidater skal kunne navigere i kaos, da et så løst hierarki sætter krav til selvstændigheden. Michael Madsen har opstillet nogle kriterier, som Anders Andersen er særligt opmærksom på ved ansættelser:

– Kandidater skal besidde en oprigtig sult, som skinner igennem alt, hvad de siger og gør. Sult efter at blive bedre, dygtigere, større og stærkere og hele tiden være bevidst om, hvilken vej markedet bevæger sig, fastslår Michael Madsen.

Exit mobile version