Dine kopivarer gemmer på en verden af organiseret kriminalitet

Patent- og Varemærkestyrelsen lancerer sammen med en række kendte influencers en ny digital kampagne ’Hvad gemmer dine kopivarer på?’, der ved at sætte fokus på risikoen for at støtte organiseret kriminalitet skal få unge til at stoppe med at købe kopivarer.

De færreste ved, at kopivarer gemmer på noget, man ikke kan se med det blotte øje. Men bag det, der ellers for de fleste virker som et uskyldigt køb, kan der gemme sig en verden af organiseret kriminalitet. En ny rapport fra den europæiske politienhed (Europol) og den europæiske varemærkeorganisation (EUIPO) dokumenterer, at de kriminelle grupper bag handlen med kopivarer i vidt omfang også er involveret i andre former for alvorlig kriminalitet – fx handel med narkotika, våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel.

”Kopihandel er et direkte angreb på mange danske virksomheder, der driver en ordentlig og succesrig forretning. Når handlen med kopivarer samtidig viser sig at trække tråde til organiseret kriminalitet, understreger det blot sagens alvor endnu mere. Der er tilsyneladende tale om en skruppelløs jagt efter profit, som ikke kun rammer de danske virksomheder, men også forbrugerne, der ofte ikke er klar over, at de er med til at understøtte kriminelle bagmænd, når de køber kopivarer. Derfor er det vigtigt, at de danske forbrugere får viden om de alvorlige konsekvenser, der er forbundet med kopivarer, og hvad de skal gøre for at undgå dem,” siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

LÆS OGSÅ:  Handlen med ulovlige kopivarer udgør fortsat et massivt problem

Det er særligt de unge, der er aktive, når det kommer til køb af kopivarer. Med kampagnen ’Hvad gemmer dine kopivarer på?” sætter Patent- og Varemærkestyrelsen, i et tæt samarbejde med en række af landets kendte unge influencers, heriblandt Astrid Olsen, Julie Hermann, Nicholas Kawamura, Kristine Sloth og Karo Dall, fokus på, at køb af kopivarer er forkert og også indebærer en risiko for at støtte andre former for alvorlig og organiseret kriminalitet. Indsatsen skal få flere unge i alderen 18-24 år til at stoppe med at købe kopivarer og i stedet vælge ægte.

”Med kampagnen viser vi det, som du ikke umiddelbart ser, hvis du køber en kopivare. Når vi køber ægte varer, så ved vi, hvem producenten er. Det bliver straks mere mudret, hvis man køber kopivarer. Kampagnen skal være en øjenåbner for den kobling, der kan være mellem et hurtigt onlinekøb af et falsk produkt og alvorlig organiseret kriminalitet. Du risikerer rent faktisk at støtte kriminalitet som narkotikahandel, våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel, hvis du køber en kopivare,” siger Barbara Suhr-Jessen.

Ifølge EUIPO køber 17 pct. af de danske unge i alderen 15-24 årbevidst kopivarer, hvilket er en stigning på 7 procentpoint siden 2016. Det er også en større andel end EU-gennemsnittet på 13 pct.

Enorme omkostninger for samfundet
Salg af ulovlige kopivarer er en så omfattende og lukrativ forretning, at Danmark og resten af EU lider tab i milliardklassen. Nye tal fra EUIPO peger på, at EU-landene mister op til 111,5 milliarder kroner hvert år på grund af kopivarehandlen. Det skyldes lavere direkte og indirekte skatter og sociale bidrag, som ikke betales af de illegale producenter.

LÆS OGSÅ:  Kopihandel udgør fortsat et massivt problem

”Danske virksomheders omsætning rammes hårdt, og omkostningerne for samfundet er enorme. Derfor skal vi fra alle sider gøre en stor indsats for at bekæmpe handel med kopivarer. Som forbrugere kan vi alle bidrage ved at lade være med at købe kopivarer. For virksomhederne er det vigtigt, at de ikke blot beskytter deres idéer – med fx varemærker, design eller patenter – men at de også håndhæver deres rettigheder over for kopister,” siger Barbara Suhr-Jessen.

Inden for brancherne kosmetik og personlig pleje, vin og spiritus, lægemidler, legetøj og spil, vurderer EUIPO, at virksomhederne i EU hvert år mister op til 141,1 milliarder kroner i tabt salg på grund af handlen med kopivarer. Alene inden for branchen for kosmetik og personlig pleje vurderes det tabte salg at være steget med 19 mia. kr. siden den seneste analyse, der blev offentliggjort i 2019. På det danske marked mister branchen for kosmetik og personlig pleje ca. 16,1 % af salget årligt pga. handlen med kopivarer. Det svarer til ca. 1 milliard kr. i tabt salg årligt pga. handlen med kopivarer.

Fakta: Danske myndigheders arbejde for at bekæmpe kopihandel

  • Danmark er blandt de lande, som yder en stærk indsats til bekæmpelse af handlen med kopivarer. 12 myndigheder samarbejder tæt i Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser om at bekæmpe problemet.
  • Patent- og Varemærkestyrelsen driver ’Hotline om kopivarer’, som yder vejledning til både forbrugere og virksomheder – herunder om både forebyggende tiltag og håndhævelse overfor kopister.
  • Forbrugerne kan søge hjælp på jegvaelgeraegte.dk og finde tips til, hvordan man undgår kopivarer på nettet.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)