Den nye public service-aftale mellem kulturministeren og Danmarks Radio svækker de privatejede mediers muligheder for at skabe en sund forretning, mener organisationen Danske Medier ifølge Berlingske.
”For at imødegå konkurrencen har privatejede medier de senere år investeret meget store ressourcer i at lægge deres forretning om fra at være annoncefinansieret til at være abonnementsfinansieret.
’Det er klart, at DR her udfordrer de private medier. Hvorfor skulle folk betale for et abonnement på et privat medie, når DR med dr.dk har et meget omfangsrigt og gratis tilbud? Det er den situation, vi står i. Når man i den nye aftale fjerner restriktioner for DR, både når det gælder indhold, og når det gælder konkurrencevilkår, så underminerer man de private mediers mulighederne for at skabe en sund forretning’, siger Mads Brandstrup, administrerende direktør i Danske Medier, som er de privatejede mediers organisation”.
24NYT: Den danske mediepolitik medfører en voldsom skævvridning af mediemarkedet med en kraftig og voksende statslig dominans. Især er det statslige Danmarks Radio ved at fortrænge de private dagblade, som i forvejen er teknologisk udfordret i deres forretningsmodel. Læs mere her.