Site icon 24NYT

Drift vægtes over forandring i de fleste virksomheder, viser ny global undersøgelse om strategisk modenhed

En ny global undersøgelse af modenhed i strategieksekvering præsenteres for første gang i en letlæselig rapport.

En ny global undersøgelse af modenhed i strategieksekvering præsenteres for første gang i en letlæselig rapport. Rapporten afdækker blandt andet, hvad strategisk velkørende organisationer gør anderledes. Desuden belyses sammenhængen mellem vellykket strategieksekvering og resultatet på bundlinjen.

De fleste virksomheder sidder stadig fast i 1950erne, når det handler om metoder til eksekvering, monitorering og opfølgning af deres strategier. Alt imens har de fuld tryk på digitaliseringen i resten af forretningen. Det er det indtryk, man sidder tilbage med efter at have læst konklusionerne den nyligt publicerede STRATEGY MATURITY SURVEY.

Undersøgelsen og den tilhørende rapport er udarbejdet for DecideAct af professor Antonio Nieto-Rodriguez og omfatter 400 organisationer fra 71 lande. Blandt konklusionerne fra undersøgelsen kan nævnes:

  • Kun 84 ud af 400 adspurgte virksomheder anvender en form for digitalt værktøj til at konsolidere data fra drift og strategieksekvering.
  • 78 % af de adspurgte har slet ikke noget værktøj til at monitorere deres strategieksekvering.
  • Kun halvdelen af organisationerne skelner mellem drift og forandring, når de opstiller mål for virksomheden.
  • 60-100 % af ressourcerne er afsat til drift af forretningen.
  • Kun halvdelen af organisationerne knytter projekter helt eller delvist til strategiske mål og følger dem til projektets afslutning.
  • De bedst præsterende organisationer har en strategiafdeling og en PMO-funktion, som implementerer værktøjer og udvikler kompetencer, der hjælper med at opnå et højere niveau af succes.

Rodriguez har i løbet af de seneste syv år gennemført intensiv forskning om emnet og behandlet de indsamlede data for at præsentere dem i en struktureret og relevant form. Rapporten identificerer blandt andet best practice og belyser sammenhængen mellem vellykket strategieksekvering og positive resultater på bundlinjen. Desuden sætter den fokus på, hvordan aspekter som organisation, kultur, ledelsesprocesser, værktøjer og rapportering påvirker eksekveringen af strategier.

Antonio Nieto-Rodriguez’ rapport, som er den første af sin art, publiceres af DecideAct, en førende leverandør af softwareløsninger til Strategy Execution Management.

CEO og medstifter af DecideAct, Flemming Videriksen siger: “Gennem mange samtaler med topledelser i store virksomheder igennem de sidste 25 år har vi oplevet, at de næsten alle kæmper hårdt med at gøre strategier til virkelighed. Og kun få af dem lykkes med det. Med undersøgelsen her har vi nogle velunderbyggede fakta om, hvad det præcis er, der gør strategieksekvering så svært. Det, der haster, får simpelthen forrang for strategiske prioriteter, og den eneste vej ud af dyndet er at insistere på, at strategisk forandringsledelse løftes til samme niveau som økonomi. Rapporten indikerer tydeligt, at virksomheder som gør det, klarer sig bedre.”

Antonio Nieto-Rodriguez er forfatter til Harvard Business Review Project Management Handbook, en featured HBR-artikel The Project Economy Has Arrived og fire andre bøger. Antonio er ophavsmand til begreber som Project Economy og The Project Manifesto. Hans forskning og globale indflydelse på moderne ledelse er blevet anerkendt af Thinkers50. Antonio er medlem af og tidligere formand for Project Management Institute, grundlægger af Projects&Co og medstifter af Strategy Implementation Institute, og han er medlem af Marshall Goldsmith 100 coaches.

Exit mobile version