Trods en stigende nethandel har over halvdelen af danskerne aldrig brugt en udenlandsk webshop, og ifølge hver tredje er det for at støtte butikker i Danmark. Ekspert mener, at tomme hovedgader har skabt større bevidsthed.
Den danske detailhandel møder hård konkurrence fra udenlandske webshops som Wish, Amazon og Ebay. Men trods de billige priser og store produktudvalg har 51 procent af danskerne stadig ikke handlet gennem en udenlandsk webshop. Det viser rapporten Dansk E-handel i 2018.
I rapporten, der bygger på en undersøgelse af 2000 danskeres e-handelsmønstre, svarer knap hver tredje, at de ikke handler gennem udenlandske webshops, fordi de vil støtte danske butikker. Ifølge Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel i Dansk Erhverv, er det blandt andet de tomme hovedgader rundt om i landet, der har gjort danskerne mere bevidste om konsekvenserne, hvis de ikke støtter fysiske danske butikker.
– De manglende butikker i lokalsamfundene koster både arbejdspladser og stemning i byen, og det tror jeg, at folk er ved at få øjnene op for nu. Det kan virke overraskende, fordi danskerne generelt har et ekstremt fokus på pris, og der kan de udenlandske webshops ofte udkonkurrere danske forhandlere, men mange sætter pris på den tryghed og tillid, man får, når man handler i danske butikker. Det er rigtig positivt, fordi vi får de butikker, vi støtter – og hvis vi ikke handler lokalt, har vi slet ikke butikkerne om nogle år, siger han.
Produkter forveksles
Hos detailforhandleren Biltema, der har 12 varehuse landet over, glæder det også direktør Jacob Møller, at så mange vil støtte butikkerne i Danmark fremfor de udenlandske webshops.
– Nogle udenlandske webshops forhandler produkter, der til forveksling ligner vores produkter, men mange købere er bare ikke opmærksomme på risikoen ved at købe på disse webshops. For selvom prisen måske er skruet helt i bund, er de udenlandske webshops ikke underlagt de samme krav og regler, som vi danske butikker er, og det kan i sidste ende være farligt, for eksempel hvis produkterne ikke overholder kravene til brandsikkerhed, siger Jacob Møller og fortsætter:
– Vi har bevidst valgt ikke at have webshop, fordi vi tror på, at de fysiske butikker er vejen frem. I nærmeste fremtid åbner vi flere varehuse, og vi er glade for de nye prognoser, som viser at det er den helt rigtige beslutning.
Socialt folkefærd vil have butikker
Ifølge Henrik Hyltoft er det kun et spørgsmål om tid, før udviklingen med nethandel vender.
– Når man i så mange år har haft høj vækst, vil der komme et tipping point, hvor den begynder at aftage – og folk bliver bevidste om, hvad det har af konsekvenser. Det punkt når vi på et tidspunkt, det er jeg ikke i tvivl om, for vi er et socialt folkefærd, der godt kan lide at komme ud blandt andre og prøve varerne, og der vinder de fysiske butikker.