Eksperternes råd til at undgå Black Friday’s forbrugerfælder

Fra kampagnen YourEURight

Næsten halvdelen af danskerne kender ikke til deres forbrugerrettigheder, og det kan give økonomiske tømmermænd, når støvet fra Black Friday har lagt sig. Forbrugsfesten kan nemlig let føre til fejlkøb, når man lader sig rive med af de mange tilbud. Derfor giver Forbruger Europa deres råd til, hvad man skal være opmærksom på, inden man går på tilbudsjagt, og hvor man står, hvis man fortryder sine køb.

På fredag i næste uge går landets butikker i sort både online og offline med særlige tilbud, der lover store besparelser til årets Black Friday. Den sidste fredag i november er blevet en af de helt store forbrugsdage i Danmark, som sidste år nåede en omsætning på i alt 1,94 mia. kroner ifølge Nets. Men tilbuddene er ikke nødvendigvis så gode, som de giver sig ud for at være. De kan nemlig lokke forbrugerne til foretage køb, som de fortryder dagen efter. Det kan vise sig at være en god taktik for virksomhederne, for næsten halvdelen af danskerne kender ikke deres forbrugerrettigheder.

Kampagne fra EU skal sætte forbrugerrettighederne på danskernes dagsorden

En undersøgelse fra Europa-Kommissionen viser, at kun cirka 55% af danskerne kender til deres forbrugerrettigheder. Derfor er Danmark valgt som fokusland i kampagnen #YourEURight, hvor målet er at øge kendskabet til forbrugerrettighederne og få danskerne til at bruge dem i praksis. Europa-Kommissionens forbrugercenter i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forbruger Europa, samt Forbrugerrådet Tænk støtter alle op om kampagnen for at give deres bedste råd til, hvordan man som forbruger undgår at blive snydt, når man deltager i Black Friday-festen, og hvad man skal gøre, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet.

Kend din retur- og reklamationsret, inden du shopper 

Hos Forbruger Europa opleves stor opmærksomhed omkring dagen både i Danmark og i deres europæiske netværk omkring Black Friday. Et af de spørgsmål, de ofte får, handler om, hvad man har ret til at returnere og reklamere over, hvis man har købt en vare på tilbud til Black Friday.

”Tjek vilkårene for at sende varer retur, som du ikke vil beholde. Handler du hos en netbutik, som sælger til forbrugere i EU, så kan du gå ud fra, at du har i hvert fald 14 dages fortrydelsesret på næsten alle typer af varer. Men du skal vide, at det som udgangspunkt er dig selv, der betaler for fragten tilbage, hvis du har fortrudt,” fortæller Lars Arent, som er leder af Forbruger Europa.

Når det kommer til fysiske butikker, er der dog ingen lovbestemt fortrydelsesret. Derfor anbefaler Lars Arent, at man spørger ind til butikkens egen returpolitik før et køb. Inden man deltager i tilbudsfesten, anbefaler han også, at man er opmærksom på reklamationsretten, der giver køber ret til at klage over et produkt i op til to år efter købet.

”Når man køber en vare på tilbud, som efterfølgende går i stykker, gælder reklamationsretten stadig – også selvom produktet er købt til Black Friday. Men man skal være opmærksom på, hvis der er tale om en demovare eller lignende, hvor man på forhånd er gjort opmærksom på en mangel ved et produkt. Så kan man som udgangspunkt ikke klage over det efterfølgende.”

Gør dit forarbejde og tjek prisen

Forbruger Europa anbefaler, at forbrugerne gør deres forarbejde, inden de slår sig løs til Black Friday. Et godt sted at starte med at få overblik over sine rettigheder er på YourEURight-kampagnens hjemmeside, hvor der er et samlet overblik over de mest benyttede rettigheder. De gode tilbud til Black Friday er nemlig ikke nødvendigvis så gode, som de giver sig ud for at være. I forbindelse med tidligere års Black Friday har flere medier gjort opmærksom på, at butikker kan finde på at sætte priserne op før udsalget, så det ligner, at varen er sat ned til Black Friday. Lars Arent opfordrer forbrugerne til at bruge en søgemaskine som fx PriceRunner til at tjekke prisens historik.

”Gør dit forarbejde. Bare fordi noget er anført som tilbud, er det ikke det samme som, at det rent faktisk er en god handel. Tjek priserne på produktet, inden du finder dankortet frem,” forklarer han og uddyber:

”Tjek op på de fantastiske tilbud. Er Black Friday-rabatten virkeligt så stor, som sælgeren påstår? Eller er førprisen skruet op? Lav en søgning på varen for at dobbelttjekke varens normale pris.”

EU sikrer dine rettigheder, når du shopper online

Når først Black Friday er skudt i gang, får mange forbrugere også travlt med at handle på nettet. Her kan det ifølge Forbruger Europa være en fordel at købe fra europæiske butikker, da EU er garant for en lang række forbrugerrettigheder. Det betyder, at man er bedre beskyttet, når man køber varer inden for EU, end hvis man køber varer uden for EU. Derfor anbefaler leder hos Forbruger Europa, Lars Arent, at man tjekker sælgers adresse, og hvor varen bliver sendt fra, inden man laver et køb online til Black Friday:

”Det kan gøre en stor forskel for dig som forbruger, hvis noget går galt,” forklarer han. ”Hvis der er problemer, er det vores erfaring, at der er bedre muligheder for at få hjælp og løse problemerne, når sælgeren hører til i et EU-land i modsætning til f.eks. Kina eller USA. Man kan fx oprette en sag hos Forbruger Europa og få gratis juridisk hjælp og klagesagsbehandling.”

Kommentarer