Site icon 24NYT

Eksplosion i fødevareallergi booster udbredelsen af helsevarer

Fra 2006 til 2015 er antallet af danskere med allergi steget med 40 procent, men for eksempelvis fødevareallergi, der er stigningen langt mere markant med 327 procent. Foto: PR.

Antallet af fødevareallergikere er mere end tredoblet siden 2006, hvilket blandt andet kan mærkes i salget af økologiske og allergivenlige varer ved Økovejen.dk.

Knap 50.000 danskere lider af allergier. Det viser den seneste rapport fra Sundhedsstyrelsen, Status på allergiområdet. Af samme rapport fremgår det, at antallet af personer med fødevareallergi er steget med svimlende 327 procent.

Et højt hygiejneniveau og sen introduktion af allergene fødevarer i de første leveår kunne være nogle af forklaringerne på, hvorfor danskerne i stigende grad udvikler allergier. Det fortæller seniorforsker ved DTU Fødevareinstitut, Katrine Lindholm Bøgh:

– Der er flere hypoteser om, hvorfor vi udvikler allergier. Men vigtigst er det, at vi er blevet dårligere til at uddanne vores immunforsvar. Kroppens mikrobiota-sammensætning bliver fattigere, når vi lever mere sterilt, og det gør os sårbare overfor at udvikle allergier. Vi skal simpelthen udsættes for mere snavs og flere bakterier, og studier viser, at vi gerne fra en helt tidlig alder skal eksponeres for en bred kost, hvis vi vil undgå at udvikle allergiske symptomer.

Mindre forarbejdet fødevarer hitter

Økologi i sig selv er ingen genvej til at undgå allergier, men et valg om at indtage mindre forarbejdet fødevarer med renere og mere varierede råvarer kan være medvirkende til at opbygge en god mikrobiota-sammensætning og dermed et stærkt immunforsvar, fortæller Katrine Lindholm Bøgh.

Den spirende erkendelse oplever Claus Winther, indkøbschef hos Økovejen.dk hos danskerne. Hos webshoppen har de på få år næsten firdoblet deres sortiment af økologiske og allergivenlige produkter, og med stadig flere på vej.

– Over de seneste to år har vi udvidet sortimentet fra 350 til over 1300 varer, og vi oplever kun danske forbrugeres interesse som umættelig overfor dette marked. Vi modtager næsten dagligt forslag og input fra vores kunder til nye varer og produkter, så det er også en meget organisk udvikling af sortimentet, siger Claus Winther fra Økovejen.dk.

Fødevareallergier stiller krav til butikkerne

Sammen med den store stigning blandt danskere med fødevareallergier har markedet også sat et øget fokus på de økologiske, klima- og allergivenlige produktgrupper. Hos Økovejen.dk er fornemmelsen, at det både er blevet lettere og sværere at være forbruger i Danmark, med et stigende antal allergier, holdninger og mærkninger.

– Det er både allergikere, veganere og økologer, som skal navigere i en jungle af produkter nede i supermarkedet, som alle sammen bliver mærket på den ene eller anden måde. Det er selvfølgelig positivt, at der er kommet langt flere muligheder de seneste år for allergikere, men det bidrager også med en del forvirring for forbrugeren, siger Claus Winther, indkøbschef hos Økovejen.dk og uddyber:

– Derfor har vi truffet et valg om, at alt på vores webshop altid er økologisk, og de allergivenlige produkter er kategoriseret efter allergen, så det er nemt at træffe sine indkøb uden fare for at vælge forkert.

Ikke kun allergier sætter skub under salget hos Økovejen.dk, men også den almene interesse for den økologiske varegruppe. De seneste tal fra Danmarks Statistik anslår detailomsætningen for økologi til 13 milliarder kroner.

Exit mobile version