Elitens røde lejesvende

Jens Nauntofte. Tidligere journalist på DR og af mange set som en af de såkaldte "Røde Lejesvende".

Af klummeskribent André Rossmann – cand. ling. merc. og selvstændig konsulent.

Hetzen mod Donald Trump og promovering af multikulturalismen binder de venstreradikale mainstream-medier i USA og Europa sammen. Deres tendentiøse nyhedsdækning er med til at polarisere befolkningen og øge dens mistillid til mediernes rolle som vagthund.

Merkels folkeopdragere

Ifølge en tysk undersøgelse af mediernes rolle i efteråret 2015, hvor syriske og irakiske flygtninge blev mødt med klapsalver på tyske togstationer, har mainstream-medierne forvandlet sig til folkeopdragere. De har mistet deres kritiske sans og forsøgte i stedet at opdrage tyskerne til at støtte Merkels flygtningepolitik. 

André Rossmann er fast klummeskribent på 24NYT. Han er cand. ling. merc. og selvstændig konsulent.

Forskerne på Hamburg School of Media og universitetet i Leipzig har undersøgt nyhedsdækningen på Süddeutsche Zeitung, BILD, Die Welt og Frankfurter Allgemeine Zeitung i perioden februar 2015-2016. Ifølge Die Zeit konkluderer forskernes rapport, at de såkaldte ”mainstream-medier” stillede sig i samlet flok bag Merkels flygtningepolitik og gjorde borgernes frivillige hjælpearbejde til en moralsk pligt. Samtidig blev kritikere og modstandere af den tyske regerings asyl- og flygtningepolitik fremstillet som ”fremmedfjendske” og holdt ude af avisspalterne.

Mediernes svigt har været med til at polarisere den tyske befolkning og undergrave mediernes generelle troværdighed, konkluderer den tyske rapport.

Hysterisk hetz mod Trump

I USA har Harvard Shorenstein Center on Media, Politics and Policy gennemført en undersøgelse af mediernes behandling af præsident Donald Trump. Konklusionen er, at Trump har fået – og fortsat får – en historisk negativ behandling i både amerikanske, britiske og tyske medier.

Undersøgelsen har omfattet New York Times, Wall Street Journal og Washington Post samt tv-stationerne CNN, NBC, CBS og Fox. Man har desuden medtaget tre udenlandske nyhedsmedier, nemlig det tyske ARD, Financial Times og BBC. Ifølge undersøgelsen var det mest negative af disse medier ARD, hvor 98 pct. af dækningen var negativ. Derefter fulgte CNN og NBC, hvor 93 pct. af dækningen var negativ.

Det er påfaldende, at mediernes dækning præges af stærkt subjektive og tendentiøse reportager og indslag med negative formuleringer og nedladende kommentarer. En TV-vært på CNN har således i en tweet kaldt præsidenten ”en lort” og ”en plet på præsidentskabet”. Det generelle indtryk er – den dag i dag – at Trump skal kanøfles, selv om han er lovligt valgt.

Karaktermord i danske medier

Danske medier er ikke medtaget i den amerikanske undersøgelse, men har man fulgt mediernes dækning af Trumps første 100 dage i det Hillary-elskende Danmark, var det selv for et utrænet øje åbenlyst, at tæt på 95 pct. af mediedækningen var ekstrem negativ. Alle danske medier har lagt sig – og lægger sig fortsat – tæt op ad de venstreradikale amerikanske medier i deres vinkling og efterplaprer tanketomt deres udsagn i stedet for at foretage selvstændig research.

Medierne kører med massiv, enslydende kritik af Donald Trump for at svigte klima-aftalen, sammenholdet med EU og NATO, demokratiet og anstændigheden. Det meste hentes ukritisk fra New York Times og Washington Post. Hetzen mod Trump fortsætter både i USA og Europa. Uanset hvad Trump foretager sig, er det forkert, uværdigt, fascistisk, racistisk og fremmedfjendsk.

Elitens journalistiske lakajer

Mange journalister i de etablerede medier herhjemme er i bund og grund den politiske elites lakajer og ihærdige vogtere af deres egen plads i systemet. De fleste danske medier bekender sig med større eller mindre nuancer til det herskende samfundssyn. Da de alle har deres historiske udspring i partierne Venstre, Konservative eller de Radikale, skal man lede meget længe for at finde journalistiske artikler, der problematiserer den politiske elites tænkning og det dominerende grund-ideologiske udgangspunkt.

Når det forholder sig sådan, hænger det sammen med, at de danske mainstream-medier økonomisk og organisatorisk er solidariske med det system, der finansierer dem. De store landsdækkende aviser, DR, TV2 mv. er politisk og økonomisk afhængige af det politiske system, som de agerer i. Af samme grund er de heller ikke særligt kritiske over for systemet og den herskende grund-ideologiske tænkning.

Folkeopdragerne fortsætter

I en tankevækkende kommentar til News Xchange-konferencen, som European Broadcasting Union har afviklet i DR Byen i 2016, har Berlingskes ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen indrømmet, at befolkningen har mistet troen på, at de veletablerede nyhedsmedier har evnen og viljen til at dække verden som den er og ser ud.

Hvis medierne dækker verden med det udtrykte formål at bekæmpe de politiske bevægelser, som mange af disse mennesker støtter, så tror da pokker, at tilliden smuldrer. Sætter man den slags filter op foran sig, ser man ikke verden, som den er. Man gør det stik modsatte. I stedet må det være en opgave uden berøringsangst, uden frygt for at blotlægge tabuer eller ubekvemme sandheder at tage folk alvorligt. Beskrive deres bekymringer og tanker. Afdække samfundets problemer, også når det handler om så betændte emner som indvandring, velfærd, kriminalitet, islam eller for den sags skyld vindenergi og klima. Være ægte nysgerrig, bruge øjne og ører, lytte. Også til dem, der siger det, mange helst ikke vil høre”, skrev Tom Jensen.

Det forhindrer ikke, at både Berlingske og de øvrige medier fortsætter med deres massive nyhedsdækning til støtte for multikulturalismen, globalismen, EU og den muslimske indvandring. For tiden handler det bl.a. om at hjernevaske den danske befolkning til at tro, at den muslimske terror er en naturlov, som vi er nødt til at leve med, fordi muslimernes rettigheder, EU og Merkel må sættes højere end forældede konventioner og danskernes sikkerhed.

Det handler også om at vænne befolkningen til det muslimsk-danske samfund, der er på vej. Der går således ikke en eneste dag uden, at Berlingske og de andre medier bringer billeder af tørklædeklædte kvinder. Formålet er at signalere, at muslimerne indtager en særlig plads i det danske samfund, og normalisere det kvindeundertrykkende symbol, som tørklædet er. Berlingske har tilknyttet flere muslimske debattører, og tørklædeklædte kvinder er blevet fast inventar i debatpanelerne som f. eks. News & Co. på TV2 News. Repræsentanter for andre minoriteter og trossamfund glimrer ved deres fravær, da deres meninger ikke regnes for at være relevante for det muslimsk-danske samfund.

Du er velkommen til at kommentere klummen i feltet nedenfor og til at dele den på Facebook.

HUSK: 24NYT modtager IKKE mediestøtte. Du kan hjælpe os ved at tegne et abonnement på 1,- om dagen. Klik her. https://24nyt.dk/abonnement/

Kan du lide vinklingerne på 24NYT? Få avisen leveret gratis på mail

Del gerne artiklen på Facebook:

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb