Der er i de seneste år lagt et stigende antal ordrer på skibe, der kan sejle på det grønne brændstof metanol, godt hjulpet på vej af et stadigt større pres fra kunderne og enkelte selskabers ambitiøse klimamål. Men i starten af 2024 begyndte shipping industrien at rykke mod fossile skibe, skriver Børsen.
”Shippingindustrien har på det seneste lagt så mange ordrer på skibe, der kan sejle på naturgas (LNG), at der i 2024 nu ligger flere ordrer på LNG-skibe end på skibe, der kan sejle på det grønne brændstof metanol. Selv A.P. Møller-Mærsk, der ellers er inkarneret fortaler for grøn metanol som fremtidens brændstof, lagde for nylig en række af slagsen i ordrebogen.
Grøn metanol er dyr. Afhængig af produktionsfaciliteter, elpriser og nationale incitamenter kan prisen snildt være fire gange så høj som konventionelt skibsbrændstof – og endda nå op på syv gange prisen.
Den prissensitive shippingindustri er begyndt at tøve med at gøre grøn metanol til den vigtigste grundsten i omstillingen væk fra fossile brændstoffer – i hvert fald lige med det samme. ’Det giver ikke mening ud fra et økonomisk perspektiv indtil måske 2035 eller 2040’, siger Jo Friedmann, supply chain-analytiker hos energianalysehuset Rystad”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)