Fakta-tjek: Terrorister har ret i at “hellig krig er det “højeste i Islam”?

En mand anholdt for at ville bombe Det Hvide Hus med en bazooka påstår, at jihad er det bedste ifølge islam. Har han ret?

I forrige uge blev en 21-årig mand anholdt i USA for terrorplaner imod bl.a. Det Hvide Hus.

Manden ville skabe død og kaos i Washington DC med bl.a. hjemmelavede bomber og en bazooka, en såkaldt panserværnsraket:

“Han havde angiveligt planer om at angribe Det Hvide Hus og andre mål i Washington DC med eksplosiver, herunder en hjemmelavet bombe og en panserværnsraket,” fortæller en række amerikanske medier, herunder NVD.

Amerikansk politi kom på sporet af Hasher Jallal Taheb, da de fik melding om, at han var blevet radikaliseret. Ifølge meldingen påstod den sigtede terrorist, at “jihad er den bedste handling ifølge islam, det højeste i islam.”

UHYGGELIGT! Derfor fik Louisa og Maren skåret halsen over

Men passer det nu også?

Vi har kigget nærmere på de hellige skrifter i mandens religion, herunder Koranen (Allahs åbenbaringer til Muhammed) og de såkaldte hadither (Muhammeds sædvaner). Begge skrifter er lige hellige for troende.

I hadithen Bukhari rangordner Muhammed de bedste handlinger, og her kommer jihad kun ind på en andenplads:

“Allahs udsending (Muhammed, red.) blev spurgt ‘Hvad er den bedste handling?’ Han svarede: ‘At tro på Allah og hans udsending.’ Manden spørger igen: ‘Hvad er den næstbedste handling?’ Muhammed svarede: ‘At deltage i jihad for at udbrede Allahs sag.'” (2:25)

LÆS OGSÅ:  800.000 kr. skal kickstarte nye forskerkarrierer

Hadithen Bukhari er central i den form for islam, såkaldt Hanafi, der prædikes i de 30 moskeer, som Tyrkiet med hjælp fra danske politikere har opført i Danmark. Herunder den nye stormoské i Roskilde, der blev godkendt og indviet af den socialdemokratiske borgmester Joy Mogensen (S).

Koranen nævner både tro og kamp som det der kendetegner de sande troende, dog uden at rangordne de to: “De troende er dem, der tror på Gud og Hans udsending, som ikke tvivler, og som kæmper for Guds sag med deres ejendom og liv. Det er de sandfærdige.” (49:15)

Der er forskellige populære fortolkninger af, hvad jihad egentligt betyder. Ifølge profeten Muhammed er der dog ingen tvivl:

“Den bedste jihad er den, hvor din hest bliver dræbt og dit blod bliver spildt.”

Ifølge Koran-forsker ved Københavns Universitets Teologiske Fakultet Thomas Hoffmann er der ingen tvivl om, at terrorister som Islamisk Stat er tro imod de religiøse kilder:

“IS indtager ofte nogle minoritetssynspunkter, eller nogle synspunkter eller vinkler på tingene, som måske har været glemt i et århundrede eller to, men sagtens kan drages frem af kilderne og belægges med kilderne, så i den forstand har de sådan set kilderne i orden.”

En tværeuropæiske undersøgelse fra 2013 udført af Berlins Socialvidenskabelige Center viser, at to ud af tre herboende muslimer mener, at religiøse love er vigtigere for dem end demokratiske love. Tre ud af fire mener, at Koranen ikke kan tolkes flertydigt.

LÆS OGSÅ:  Video: Forskningsprojekt lader autonom robot overtage instruktion af film

Uhyggelig detalje: Derfor blev fingrene skåret af

Hvad mener du? Tror du, at terror skyldes de religiøse skrifter? Skriv din mening i kommentarfeltet herunder.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)