Fejlbehandlede patienter snydes for erstatning

Hundredvis af fejlbehandlede patienter kan de senere år være blevet snydt for den erstatning, som de ellers har krav på, fordi personalet har for travlt til at hjælpe dem med at få anmeldt sagerne eller er blevet bange for at blive mødt med sanktioner på grund af fejlen.

Regionerne mener, at faldet skyldes, at kvaliteten er øget, og der rent faktisk sker færre skader på sygehusene. Men i paraplyorganisationen Danske Patienter er vurderingen, at de færre erstatningskrav snarere er et udtryk for, at personalet i sundhedsvæsenet er voldsomt presset og ikke i samme udstrækning som tidligere får hjulpet patienterne med at søge erstatning for fejl.

Vi tror simpelthen ikke på, at antallet af skader er faldende. Derimod kan vi se, at overbelægning nærmest er blevet en kronisk tilstand i sundhedsvæsenet, at arbejdstilsynet udsteder påbud til overbebyrdede afdelinger, og at personaleorganisationer konstant beretter om, hvor pressede de er. I de situationer sker der fejl, så når der er færre anmeldelser, må det være, fordi personalet ikke har tid til at hjælpe patienterne med dem i en presset hverdag”, siger direktør Morten Freil.

En medvirkende årsag til de færre anmeldelser kan ifølge Morten Freil også være den såkaldte Svendborg-sag, hvor en yngre læge blev anklaget for grov forsømmelighed og afkrævet en bøde, efter at der var sket flere fejl under et indlæggelsesforløb på Svendborg Sygehus, og hvor en patient endte med at dø. Lægen blev efter et langstrakt forløb frifundet i Højesteret, men sagen kan have skabt frygt blandt læger og sygeplejersker for at involvere sig i sager, hvor noget er gået galt.”Den debat, der har været om Svendborg- sagen, kan meget vel have været med til at gøre personalet bange for at indberette anmeldelser om fejl, fordi de frygter, at det kan få konsekvenser for dem selv eller deres kolleger”, siger han.

(Kilde: Berlingske, 28. maj 2018)

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)