Under Corona er der sket en fordobling i antallet af hjem med en robotstøvsuger. Vi vil hellere bruge tiden på hygge og fornøjelser
Nye tal fra Danmarks Statistik, som ejendomsmæglerkæden Home har set nærmere på, viser, at salget af robotstøvsugere – efter nogle år med langsom udvikling – fik ny luft under Corona-pandemien.
Fra 2019 til 2022 er der blevet dobbelt så mange familier, der får en lille, selvkørende hjælper til at klare den kedelige støvsugning i hjemmet.
Mens 8 % af danske familier ejede en robotstøvsuger i starten af 2019, er tallet nu vokset til 16 %. Ca.430.000 husstande.
”Vi har generelt spenderet flere penge på hjemmet og haven under Corona og lockdown, hvor man ikke kunne rejse og gå ud til fornøjelser, og vi har opholdt os mere i hjemmet. I den situation har flere nok prioriteret at hygge med familien frem for at bruge tid på støvsugning, og der har været luft i budgettet til at købe ny elektronik,” siger boligmarkedsanalytiker i Home Henrik Hauthorn Jensen.
I det hele taget har vi forsødet tilværelsen med elektroniske bekvemmeligheder under Corona, oplyser Home på baggrund af den nye opgørelse fra Danmarks Statistik.
Vi har også købt flere smart-tv’er, så det nu findes i 8 ud af 10 hjem mod 7 ud af 10 før Corona.
Også ganen er blevet forkælet. Salget af espresso- og kapselmaskiner til at brygge god kaffe på er steget, så det nu er 43 % af alle danske hjem, der har sådan en, mod 39 % i 2019 svarende til ca. 1,14 mio. husstande.
FAKTA: Andel af danske hjem med en robotstøvsuger, procent
År | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Robotstøvsuger, pct. | .. | 7 | 8 | 7 | 9 | 8 | 8 | 7 | 8 | 11 | 12 | 16 |
Kilde: Danmarks Statistik