Site icon 24NYT

Folkeskolereformen har ødelagt folkeskolen

Folkeskolereformen fra 2013 var en stor fejltagelse, skriver Nikolaj Bøgh i Berlingske.

”Ikke ét eneste af reformens mål er blevet indfriet. Hverken faglighed eller trivsel i skolen er blevet bedre, og centrale elementer i reformen som den understøttende undervisning og de tvungne lektiecaféer leverer ikke meget andet end trætte børn, der får store dele af deres fritidsliv spoleret.

Grundtanken bag den danske grundskole var at bibringe danskerne en almen dannelse, der kunne gøre dem til gode, oplyste samfundsborgere. Dette smukke ideal udfordrede folkeskolereformen med en særdeles uskøn blanding af centralstyring, konkurrencestatstænkning og socialkonstruktivisme.

I kampen for at skabe fremtidens arbejdskraft og øget social lighed, er dannelsesidealet i skolen blevet trådt under fode. Dannelse er ikke sådan at sætte på mål og i skemaer. Det er klassiske kundskaber og færdigheder samt kendskab til historie, kultur, omgangsformer og andre menneskers liv, sprog og verdensbillede”.

Exit mobile version