Der er bred opbakning i befolkningen om en 70-procentsreduktion af CO2-udslippet i 2030, men 50 pct. af danskerne mener, at det primært er politikerne, der skal stå i spidsen for de klimavenlige initiativer, og at klimadagsordenen ikke må koste på privatøkonomien, skriver Nicolai Broby Eckert, partner i Simon-Kucher & Partners, i Børsen.
”I de fleste andre lande mener en betydeligt større andel af borgerne, at det først og fremmest er forbrugerne og erhvervslivet, der skal drive den grønne omstilling. De danske forbrugere synes at have placeret sig selv i en venteposition, hvor de har overladt initiativet til politikerne.
Ser man på forbrugeradfærd i globalt perspektiv, er danskerne nogle af de mindst klimabevidste og samtidig blandt dem, der har gjort mindst for at ændre indkøbsadfærd de seneste fem år.
Selv blandt de mest klimabevidste danskere er der grænser for, hvor meget ekstra man vil betale for at være bæredygtig. Og derfor går det naturligvis ikke, at man eksempelvis skal betale 30-60 pct. mere for en elbil end for en benzin- eller dieselbil”.