I juli måned oplevede vi for første gang i 2020 et månedligt personbilsalg, der var højere end i samme måned af 2019. Samtidig gjorde de grønne alternativer sig særligt bemærket, hvor plug-in hybriderne endnu en gang satte ny salgsrekord, mens elbilsalget steg med 84,9 pct. ift. samme måned sidste år.
I den forgangene måned kom der 18.952 nye personbiler ud på de danske veje, hvilket er 13,4 procent flere end i juli 2019. Det er en markant fremgang, når man sammenligner med salget i juni og maj, der var hhv. 13,4 og 40,1 procent lavere end i de samme måneder af 2019. En periode med dårligt bilsalg synes dermed at være slut, selvom coronakrisen givetvis stadig vil afspejle sig i ÅTD-regnskabet. Fortsætter samfundet med at åbne op, vurderer vi, at de positive tendenser i bilsalget følger med.
Plug-in hybriderne har endnu engang opnået salgsrekord. 2.539 nye plug-in hybrider fik plader på i den forgangene måned og plug-in’erne stod for hele 13,4 procent af alle indregistreringer. Elbilerne klarede sig ligeledes godt, der blev indregistreret 488 nye elbiler i juli måned. Det er 84,9 procent flere elbiler end i juli 2019.
Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, siger følgende om juli måneds personbilsalg:
- ”Selvom vi ikke endegyldigt kan lægge coronakrisen bag os endnu, er juli måneds positive bilsalg et klart udtryk for, at bilsalget er tilbage på ret køl. Kunderne er vendt tilbage, hvilket sandsynligvis er blevet hjulpet godt på vej af, at flere danskere end normalt har vekslet den dyre udenlandsrejse med en bilferie i det danske sommerland, som muligvis har betydet flere ture til bilforhandleren.”
- “År-til-dato-salget udgør dog stadig kun tre fjerdedele af sidste års salg på samme tidspunkt, og vi håber derfor, at juli måneds stigende bilsalg fortsætter, når danskerne får mulighed for at få udbetalt deres indefrosne feriepenge efter sommerferien. Det kunne vores branche godt trænge til, selvom vi så småt er vendt tilbage til hverdagen.”
- ”Efter to sløje måneder, er tendensen for elbilsalget igen opadgående med hele 84,9 pct. flere solgte elbiler end juli 2019. Men det må ikke blive en sovepude, og udviklingen skal hurtigt op igen på det niveau, som vi oplevede i første kvartal – og selvfølgelig gerne højere. Vi mener, at flere grønne biler på de danske veje kræver, at politikerne snarest muligt får afklaret næste års afgiftsniveau for elbiler, så mulige elbilkøbere og bilimportører ved, hvad de kan regne med. Vi foreslår, at Folketinget fastfryser det nuværende afgiftsniveau ind i 2021, så politikerne får tid og ro til at analysere og diskutere Bilkommissionens anbefalinger, inden et nyt afgiftssystem ser dagens lys.”
Sorte tal på bundlinjen ift. juli 2019
Juli måned bød på 18.952 nye personbiler. Det er en stigning på 13,4 procent ift. juli 2019, hvor der blev indregistreret 16.711 nye biler. Dermed er det første gang i 2020, at et månedligt bilsalg klarer sig bedre end en tilsvarende måned af 2019. Personbilsaget i juni var en smule lavere end i juli, hvilket dog er en normal sæsontendens, da juli er en stor rejsemåned.
ÅTD-regnskabet er forsat mærket af coronakrisen, som har præget bilsalget siden marts. I årets første syv måneder er der således blevet indregistreret 107.367 nye biler svarende til en nedgang på 22,7 procent ift. samme periode af 2019, der bød på 138.934 nye personbiler.
”Selvom vi ikke endegyldigt kan lægge coronakrisen bag os endnu, er juli måneds positive bilsalg et klart udtryk for, at bilsalget er tilbage på rette køl. Kunderne er vendt tilbage, hvilket sandsynligvis er blevet hjulpet godt på vej af, at mange danskere har droppet den dyre udenlandsrejse og måske taget en udflugt til bilforhandleren i stedet,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske bilimportører. Han fortsætter:
“År-til-dato-salget udgør dog stadig kun tre fjerdedele af sidste års salg på samme tidspunkt, og vi håber derfor, at den forgangene måneds positive takter tager til, når mange danskere forhåbentligt vælger at få udbetalt deres indefrosne feriepenge efter sommerferien. Det kunne vores branche godt trænge til, selvom vi så småt er ved at vende tilbage til normale tilstande.”
De tre mest populære mærker i juli 2020 blev Ford, Volkswagen og Citroën.
Lutter fremgang til de grønne biler
Plug-in hybriderne slog i juni måned salgsrekord med 1.415 solgte biler. Den rekord er nu allerede slået med 2.539 solgte plug-in’er i juli måned, hvilket er 813,3 procent flere biler end i juli 2019. Det går generelt rigtig godt for plug-in hybriderne, som ikke har set sig tilbage siden august 2019, og i den forgangene måned stod plug-in’erne for hele 13,4 procent af alle indregistreringer. De seneste to måneders kvantespring for plug-in hybridsalget skyldes i høj grad den nye Ford Kugas popularitet.
Den positive udvikling afspejler sig også i ÅTD-regnskabet, som ligger 248,8 procent over niveauet for samme periode af 2019. Danmark er indtil videre blevet 7.091 plug-in hybridbiler rigere i 2020, hvor der blev solgt 2.033 plug-in hybridbiler.
Der blev indregistreret 488 nye elbiler i juli måned. Det er 84,9 procent flere biler end i samme måned sidste år, hvor der blev solgt 264 elbiler. Andelen af elbiler i det totale personbilsalg endte på 2,6 procent i juli måned.
Elbilerne har generelt klaret sig fint igennem krisen, og i de seneste to måneder har kurven for 2019/20 igen bevæget sig op på den rigtige side af kurven for 2018/19, hvilket har bidraget positivt til ÅTD-regnskabet. Indtil videre er 4.203 nye elbiler kommet ud på de danske veje i 2020, hvilket er 47,3 procent flere end i de første syv måneder af 2019.
”Elbilerne lader også til at være kommet ud på den anden side af coronakrisen efter beskedne salgstal i april og maj. Det er dejligt at se, men det må ikke blive en sovepude, og udviklingen skal hurtigt op igen på det niveau, som vi oplevede i første kvartal – og selvfølgelig gerne højere,” udtaler adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, og siger videre:
”Vi vil arbejde for, at politikerne snarest muligt får afklaret næste års afgiftsniveau for elbiler, så bilimportører og mulige elbilskøbere ved, hvad de kan regne med. Vi foreslår, at Folketinget fastfryser det nuværende afgiftsniveau ind i 2021, så politikerne får tid til at analysere og diskutere Bilkommissionens anbefalinger tilbundsgående, inden et eventuelt nyt afgiftssystem ser dagens lys.”
De alm. (ikke-opladelige) hybridbiler opnåede et godt salg i juli måned. 1.139 nye alm. hybrider blev det til, hvilket er 68,0 procent flere end i juli 2019, hvor blev solgt 678.
I ÅTD-regnskabet står de alm. hybrider noteret for 5.577 nye biler, hvilket er 6,2 procent færre end i samme periode sidste år, hvor 5.946 alm. hybrider fik plader på.
De mest populære alm. hybrid mærker i juli 2020: Toyota opnåede en markedsandel på 54,0 pct. Ford har med 14,5 pct den næsthøjeste markedsandel, efterfulgt af BMW der fik en markedsandel på 10,5 pct.
Kilde: De Danske Bilimportører.