Nutidens festivaler – eller mangel på samme
Vi er alle bevidste om, at festivalerne for 2020 ikke er en ting, og de alle er blevet udskudt eller helt aflyst. Det er ikke kun skidt for gæsterne og kunstnerne, men også leverandørerne. Der er mange ting, der foregår bag scenen, på scenen og med scenen, som man ikke umiddelbart ser, når man oplever koncerten. Der er både tale om konstruktionen af scenen, baggrunde til scenen, pladsen bag scenen og effekter på scenen.
En af disse leverandører er eksempelvis Confetti-world.dk, som blandt andet leverer konfetti, konfettirør, konfettikanoner, konfettirør med flag, creperuller og brandhæmmer. Ikke bare til festivaler, men også til TV-programmer og andre større events. Festivaler er dog en stor del af det, som det også er for mange andre leverandører, og de mange aflysninger kan sætte en kæp i hjulet. Det er nemlig ikke alle, som kan overleve den lavere efterspørgsel i et helt år, og specielt ikke i festivalbranchen, som allerede er meget sæsonbetonet.
Men hvad skal man så gøre? For det er jo ikke sikkert, at situationen er bedre til næste år. Og selv hvis situationen er bedre, så er det ikke sikkert, at der er den samme mængde kunder, eller gæster, hvis forsamlingsforbuddet ikke bliver løftet inden da.
Hvis det er tilfældet, og måske endda selv hvis det ikke er, så må vi begynde at tænke ud af boksen og lade de kreative idéer flyde. Hvordan kan man afvikle en festival, hvis folk ikke må samles? En festival er meget mere end optrædener på scener, men også bestilling- og spisning af mad, feste med sine venner og meget mere. Hvordan skal det klares? Jeg har ikke et svar, og det kan det næppe siges, at nogen har, men lad og kigge på mulighederne.
Fremtidens festivaler – At være eller ikke at være (der)
Hvordan kan fremtidens festival så se ud? Og som ovenstående mellemrubrik henleder til, er det så nødvendigt, at vi er der, eller kan vi opleve festivalen uden at være der? Hvis det virker lidt forvirrende, så kan jeg godt forstå det. Og det er da også en lidt forvirrende idé. For meget af oplevelsen ved at tage på festival er også det at drikke øl, spise mad, slappe af, spille spil og alt muligt andet med sine venner. Kan man overhovedet erstatte det med noget, der ikke er den virkelige vare, som vi kender og elsker?
Skal vi i stedet ud i, at du skal planlægge hele dagen, ned til det enkelte toiletbesøg, for et større system bagefter kan koordinere samtlige gæster på pladsen og fortælle, hvor hvem skal være hvor hvornår? Det lyder heller ikke umiddelbart holdbart hverken i koordinerings processen, eller den menneskelige proces under festivalen. Ingen gider at have fortalt, hvor de skal være hvornår på hvert sekund af hvert minut af hver time på hele dagen under festivalen. Og til koncerterne skal der så opstilles stole, så folk kan sidde i grupper med et sædes mellemrum, eller skal der opstilles aflukkede sektioner, eller måske endda bure, hvor folk kan booke sig ind på forhånd? Nej. Det skal der ikke.
Hvad er alternativet så? Tjoeh, et forholdsvis valid tilgang kunne være at gøre det virtuelt. Med en blanding af nytænkning og eksisterende metoder. De eksisterende metoder har vi allerede oplevet. Én af tingene er, hvad Grøn gjorde med deres koncerter i år, hvor de lavede privatfester, der havde et meget begrænset antal gæster fysisk tilstede, og så sendte de koncerten på fjernsyn, så folk kunne opleve det “på afstand”, men her er nøgleordet “afstand”, for nok kunne man se og høre musikken, men man oplevede langt fra dens samme stemning som dem, der stod der, fik. Et værktøj mod dét kan måske være virtual reality.
Virtuelle festivaler – Hvordan kan det se ud?
Virtual reality, eller VR, handler om at transportere dig ind i et univers, som ikke eksisterer i virkeligheden. Det er et medie, som faciliterer oplevelser ligesom Radio og TV. Forskellen er her, at i stedet for passivt at opleve en begivenhed ved at se den på TV, så kan du nu i højere grad “være der” ved at tage et VR-headset på og sætte trackere på arme og fødder, så din person kan ses af de eksterne kameraer, som på nuværende tidspunkt i bredt omfang, stadig skaber den bedste oplevelse. Dertil har man et par controllere, som bruges til at navigere, interagere og give kommandoer i den virtuelle verden.
VR er i rivende udvikling, og det er efterhånden også mulighed, rent prismæssigt, da der er stor konkurrence på markedet. Brugen af den her teknologi kan få os til at være sammen med vores venner og bekendte, selvom vi ikke er det “rigtigt”, og til koncerterne på festivaler kan det være et godt alternativ, specielt med effekter som konfettikanoner, røg og creperuller, hvor syns og høresansen opfatter det meste. Der, hvor VR ikke er nået helt hen endnu, er følesansen, og man kan altså ikke mærke varmen af en flammekaster. I hvert fald ikke som det er nu.
I forhold til teknologi, der bruges til facilitering af koncerter, er der mange interessante udviklinger i gang. Fra hologrammer af Tupac og japanske animerede idoler, til koncerter, der filmes fra utallige vinkler, så man kan se dem der optræder fra alle sider. Vi er allerede godt i gang, og måske festivaler vil se helt anderledes ud om få år.
Markedsføring af din festival
Uanset hvordan fremtidens festival kommer til at se ud, så kommer vi ikke uden om, at det er væsentligt at få et godt besøgstal.
Har du et etableret navn og et godt rygte, har du naturligvis nemmere ved at tiltrække festivalgængere til lige netop din festival. Er det ikke tilfældet, kræver det en intensiv marketingindsats. Her kan det give mening, at lave et samarbejde med et online marketing bureau for at tiltrække så mange gæster som muligt.
Sociale medier er oplagte kanaler at bruge til at markedsføre din festival. Du kan eksempel anvende Facebook annoncering til at sælge så mange billetter som muligt. Facebook tilbyder den nok mest avanceret annonceringsplatform i verden. Med Facebook har du bl.a. rigtig gode målretningsmuligheder. Det vil sige, at du kan målrette dine annoncer meget præcist til de helt rigtige mennesker.