Den danske modebranche står i en situation, hvor det efter flere år med fuld damp på kedlerne, ser ud til, at det kan blive rigtig grå hverdag i løbet af de kommende måneder, skriver Børsen.
“Modesalget til udlandet udgør 5 pct. af den samlede vareeksport, og sektoren er dermed en af de største danske eksportbrancher. Modebranchen havde kronede dage efter coronapandemien med vækst i både 2021 og 2022 på 23-24 pct.
Men for nogle vil 2023 være et år, det bliver svært at komme igennem. Til efteråret eller i 2024 bliver der lukket brands eller virksomheder, og nogle bliver overtaget af andre.
De senere års vækst i eksporten af modetøj er fladet rigtig meget ud på grund af fald i forbruget på mange markeder, hvor slutbrugerne er pressede af inflation, høje renter og lavere rådighedsbeløb. Det giver store lagre af varer både i butikker og hos modevirksomheder. Og det presser bundlinje og likviditet, også fordi mange efter at have manglet varer i en periode har fået bestilt for meget hjem til lager”.