Google markedsføring 2018 – Hvordan?

Søgemaskineoptimering er en dynamisk disciplin og anbefalingerne til arbejdet med SEO i 2018 er milevidt fra hvordan de så ud i 2011.

Siden denne artikel skrives primo 2018 er de anbefalinger vi kommer med derfor forudindtaget, at Google ikke ændrer deres algoritmer voldsomt.

Vi kan ikke spå ind i fremtiden og ramme 100%, men vi kan anbefale dig, at arbejde med de områder af SEO der er ”Sikker gevinst” ved og de områder, der af Google selv fremhæves som vigtige.

Basis SEO virker stadigvæk i 2018

I gennem de sidste mange mange år, har der været et væld af helt ens teknikker til SEO optimering som stadigvæk er de samme og stadigvæk bidrager med stor værdi kontra tiden det tager at implementerer dem.

Det er primært onpage tilretninger, der hjælper søgemaskinerne med at forstå indholdet på en hjemmeside og dermed ranke det korrekt.

Lad os se lidt på de mest effektive:

URLs
Dine URLs vægtes forholdsvist højt, når de handler om at ranke en underside korrekt. Den bør derfor være kort og præcis- og naturligvis indeholde det søgeord /søgefrase, du ønsker den skal opnå ranking på.

Der er meget store gevinster at hente ved at gå fra intetsigende URLs til dem medsøgeord i. Der er dog ikke ret meget at hente ved at fjerne småting som f.eks. et par tal.

Titler
Titlerne på hver URL har også meget stor indflydelse på hvilke søgeudtryk søgemaskinerne vælger at placerer din side for.
Her bør du nævne søgeord eller søgefrase i begyndelsen af titlen, men du bør også huske på, at titlen er den søgerne ser, når de søger og den skal derfor gerne være så interessant, at den får søgerne til at klikke.

Den skal dog ikke være ”for” interessant. Det er meget vigtigt, at søgeren finder nøjagtigt det de leder efter, hvis de klikker på netop din titel.

Laver du en titel der lover mere end den kan holde, f.eks. ved at bruge ord der overdriver, priser der er lavere osv. vil du opleve en negativ effekt.

Det handler om at lave en titel, er får de rigtige søgere til at klikke og dem der alligevel ville bounce væk, til ikke at klikke.

Sælger du f.eks. produkter af høj kvalitet, der ligger i den dyrere ende, bør du ikke anvende ord som billig, billigste, lavpris, tilbud osv.

Det er slet ikke den type søgere du vil have ind på din hjemmeside.

Billeder på siderne
Der har altid været sammenhæng mellem ranking og billeder.

Google er naturligvis klar over at billeder giver en god oplevelse i sammenhæng med en god tekst. De understøtter teksten og gør den meget lettere at forstå.

Derfor giver brug af billeder helt automatisk en ranking fordel.

Navngiver du dine billeders fil med et relevant filnavn, vil du opleve fordelen ved brug af billeder højnes.

Brug af alt tekster på dine billeder har ligeledes altid været med til at skabe forbedret ranking.

Hvad bør du have fokus på i 2018

Som udgangspunkt vil stort set alle der søger i en søgemaskine lede efter informationer, produkter eller services, der kan hjælpe dem med at løse en udfordring.

En søgning efter ”Frisør” laves fordi håret er blevet for langt (meget forenklet) etc.

Det søgeren leder efter er en løsning til et problem og det bør du skrive dig bag øret, når du udfærdiger dine tekster.

Hold de konkrete oplysninger øverst på siden og gerne i punktform, så det er hurtigt at få et overblik og lig de lange rosende/mere forklarende tekststykker herunder.

Definitioner øverst i teksterne giver dig nemlig mulighed for at opnå din tekst i en faktaboks øverst på Google. (Kom i 2017)

Fortæl hvad du kan, hvad dit produkt kan i korte vendinger øverst på siderne og forstå, at din opgave er at løse et behov hos din kunde.

Den helt købsmodne kunde vil kun have behov for facts og dem skal du hjælpe. De mindre modnede søgere vil gerne læse nærmere om mulighederne og dem kan du åbne behovet hos gennem din brødtekst længere nede på siden.

Opbygningen giver typisk lavere bouncerate og det bidrager til højere rankings, men også muligheden for din tekst i faktaboksen på Google.

Længere og dybere tekster

Det nye er større sammenhæng mellem lange fyldestgørende tekster og ranking.

Der er sammenhæng helt op til omkring 2.500 ord og det bør du tage med i din strategi for 2018.

Har du en webshop vil det være knap så fantastisk med en produktbeskrivelse på 2500 ord, men her kan du vælge, at oprette nye undersider, der f.eks. guider i brug af dine produkter og på den måde få længere tekster, der omfavner dit emne bredere og dybere.

Del din viden

Des større andel af dit websites samlede indhold, der er information og vidensdeling, des bedre kår i søgemaskinerne.

Neutral viden forfordeles markant i Google og det kan bidrage med meget stor tilgang i relevant trafik.

Hold dig derfor ikke tilbage med at dele din viden- også selvom du lever af at rådgive,

Et website bestående af 100% informativt indhold, kan outranke selv meget store brands og websites med enorme linkprofiler.

Pas på Pandaen, når du laver Google markedsføring

Googles Panda algoritme har indbygget et tjek af din backlinkprofil og ser den unaturlig ud kontra andre sites i branchen- eller de indbyggede spam markører, ja så bliver dit site muligvis straffet.

Vi oplever rigtigt mange mindre websites, der bliver straffet, fordi ejeren har misforstået begrebet linkbuilding.
Der er blevet købt links gennem et bureau og de er primært fra irrelevante blogs og ganske ofte med optimerede linktitler.

Det er enormt simpelt for Googles algoritme at opsnappe det mønster.

Det er nemlig slet ikke naturligt.

Laver du et website, der har masser af fornuftig information vil du opleve, at der med tiden automatisk kommer links ind af sig selv.
De links vil typisk være fra blandede typer af kilder og med helt andre typer linktitler end de optimerede med søgeord i.

Der vil blive linket med ord som ”Hjemmeside” ”Her” ” “Læs mere her” “Besøg her” ”hjemmesidens navn og url” osv.

Det er derfor meget vigtigt, at du ikke selv kaster dig ud i linkbuilding uden at holde øje med, hvor mange links du har ind til din hjemmeside og hvordan de er lavet.

Hvis du vil se en naturlig linkprofil du kan efterligne, så prøv at se nærmere på f.eks. DR.dk i et linkværktøj.
Der vil du opleve de helt naturligt ”uoptimerede” linktitler er en stor del af den samlede linkprofil.

I 2017 blev der skruet på Panda algoritmen, så det ikke længere kun er links med en 100% optimeret titel, der tæller med som ”tricker” til straf.
Nu tæller links fra sætninger med søgeordet også med og det er derfor blevet endnu vigtigere, at linkbuildingen udføres med omtanke.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)