Glatte indkørsler, iskrystaller på græsstråene og frost på forruden. Det er, hvad der kan møde danskerne i vinterhalvåret. Det kan være hård kost for bilens batteri. På de fleste biler er batteriet kun 50 til 70 procent opladet, og den hårde nattefrost kan tage yderligere 35-50 procent af kapaciteten på batteriet. Det kan betyde frostkolde morgener med en bil, der ikke vil starte.
– Særligt de nyere biler med start-stop-funktion kan give problemer, for de kræver mere spænding på bilens batteri. Er spændingen for lav, kan man risikere, at bilen slet ikke vil starte – også hvis du for eksempel holder i et kryds. Ud over frostgraderne, der mindsker batteriets kapacitet, tænder flere også for sædevarmen, når det er koldere, hvilket tærer yderligere på batteriet, fortæller Nis Kornum, der er bilekspert i Biltema.
Ifølge Nis Kornum bør du derfor være ekstra opmærksom på bilens batteri i vintermånederne. Han giver fire gode råd:
1. Test batteriet inden frosten
Er batteriet gammelt, eller fungerer det ikke længere optimalt, kan frostmorgenerne få det til at stå helt af. Test derfor batteriet i god tid, inden frosten sætter ind. Lad bilen stå slukket i 12 timer og brug herefter en batteritester til at se batteriets tilstand og ladeevne.
2. Lad batteriet op oftere
Batteriet skal bruge ekstra meget kapacitet, når bilen skal startes op efter en nat med frostgrader. Derfor kan man med fordel lade bilens batteri op en-to gange om måneden i vintermånederne. Det kan sagtens gøres derhjemme med en hjemmelader, så man slipper for at skulle på værksted.
3. Giv dine ture et tjek
På de små ture kan batteriet ikke nå at blive ladet op. Faktisk skal du gerne køre over 30 minutter, før batteriet er ladet fuldt op. Kører du hovedsaligt små ture, er det derfor særligt vigtigt at lade batteriet op jævnligt.
4. Undgå for meget tændt ekstraudstyr
Har du både sædevarme, vinduesviskere, varmeblæser og el i bagruden tændt, når du kører, bruger bilen hurtigere batteriet op. Faktisk kan du risikere, at det tændte ekstraudstyr bruger den strøm, som lades op på batteriet på køreturen. Det kan resultere i en bil, der efterfølgende ikke vil starte. Tænk derfor over, om det er nødvendigt at have det hele tændt.