Site icon 24NYT

Hjælp til pressede sprogfag: Nye digitale redskaber skal få flere unge til at lære fremmedsprog

I en tid hvor færre unge vælger fremmedsprog i gymnasiet, afslutter EU-projektet DIGI-LINGO nu tre års udvikling af nye modeller og digitale værktøjer til at fremme fremmedsprogsundervisning.

Redskaberne fra DIGI-LINGO kan medvirke til at styrke elevers sproglige færdigheder og interkulturelle forståelse. Foto: Region Midtjylland.

Fremtiden byder på en mangel på undervisere i fremmedsprog.

Det er en tendens, der gør sig gældende på tværs af hele Europa – også i Region Midtjylland, hvor manglen på særligt fransk- og tysklærere presser fagene.

EU-projektet DIGI-LINGO med Region Midtjylland i spidsen har derfor haft til formål at styrke fremmedsprogsundervisningen og vende udviklingen med den faldende interesse for sprogfag.

Fredag i sidste uge blev projektets løsninger præsenteret på den afsluttende konference i Bruxelles for undervisere og sproginstitutioner fra hele Europa. Løsningerne indebærer bl.a. forskellige tilgange til digital sprogundervisning og en model for virtuelle udvekslinger mellem elever fra forskellige lande.

Erfaringerne fra projektet DIGI-LINGO er positive, og forventningen er, at redskaberne kan medvirke til at styrke elevernes sproglige færdigheder og interkulturelle forståelse.

– Vi har længe set en bekymrende tendens med færre unge, der vælger fremmedsprog i gymnasiet. De nye metoder og redskaber fra DIGI-LINGO skal nu bredes ud, så sprogundervisningen kan gøres mere attraktiv og meningsfuld for de unge. Det er altafgørende, hvis vi skal styrke sprogfagene og samtidig sikre, at de unge har de nødvendige sproglige kompetencer til fremtidens globale arbejdsmarked, siger Bent B. Graversen (V), formand for regional udvikling i Region Midtjylland.

Nye metoder skaber engagerende læring

På de fire deltagende skoler i Region Midtjylland – Bjerringbro Gymnasium, Horsens Gymnasium og HF, Tradium og Paderup Gymnasium – har underviserne haft mulighed for at møde udenlandske kollegaer og udveksle erfaringer samt afprøve de digitale værktøjer og modeller.

Formålet med de virtuelle udvekslinger er at give eleverne værdifuld indsigt i fremmede kulturer og samtidig styrke deres fremmedsprogkundskaber.

Den interaktive tilgang i projektet viser, at digitale og virtuelle læringsmodeller kan gøre sprogundervisningen mere engagerende og relevant i kombination med traditionel undervisning i klasseværelset.

Det har også været oplevelsen på Tradium i Randers. Her har Rune Helland Nielsen, der underviser i kinesisk og afsætning på HHX, været med i DIGI-LINGO:

– Jeg oplever en ny dynamik i klasselokalet, hvor eleverne nu ikke kun lærer grammatik og ordforråd, men også får direkte indsigt i den kultur og hverdag, de studerer. Det har givet os et stærkere afsæt til at engagere eleverne og understøtte deres lyst til at lære sprog. Og eleverne ser ikke længere fremmedsprog som isolerede fag, men som en del af et større fællesskab, hvor deres færdigheder har reel betydning, siger Rune Helland Nielsen.

De gode erfaringer fra DIGI-LINGO viser, at når traditionelle og digitale metoder integreres i undervisningen, kan lærerne tilbyde varierede aktiviteter, såsom interaktive sprogøvelser, online diskussioner og adgang til internationale ressourcer, som giver eleverne en øget forståelse for andre kulturer og værdien af at lære fremmedsprog.

Læs mere om de praktiske undervisningsmaterialer og konkrete værktøjer udviklet af DIGI-LINGO.

Fakta om DIGI-LINGO

  • DIGI-LINGO er et EU-projekt med overordnet formål om at styrke både fremmedsprogsundervisningen og interessen blandt de unge til at lære fremmedsprog. Ambitionen er, at resultaterne skal kunne benyttes på uddannelsesinstitutioner på tværs af hele EU.
  • Projektet er støttet af EU’s Erasmus+ med ca. 3 mio. kr. og forløber fra januar 2022 til december 2024.
  • 14 skoler fra både Norge, Belgien, Spanien og Danmark er involveret i projektet. Fra Region Midtjylland gælder det Bjerringbro Gymnasium, Horsens Gymnasium og HF, Tradium og Paderup Gymnasium.
  • Projektets partnerskab består af belgiske Het Gemeenschapsonderwijs (GO!), spanske Kristau Eskola, norske Vestland Fylkeskommune, European Schoolnet, der er et europæisk netværk med kontor i Bruxelles, og Region Midtjylland som leder af projektet.

Fakta: Fremmedsprogenes udfordringer i Region Midtjylland

  • Aldrende lærerbestand i fransk og tysk: En stor del af lærerne i fransk og tysk nærmer sig pensionsalderen med en fjerdedel over 55 år. Det kan skabe fremtidige udfordringer for at opretholde udbuddet af disse sprog.
  • Lav udbredelse af fransk i folkeskolen: I Region Midtjylland tilbyder kun få folkeskoler og friprivatskoler som andet fremmedsprog, og kun 2,5 procent af de midtjyske elever vælger faget.
  • Engelsk er mest populært, men med faldende interesse: Engelsk er det mest valgte sprog på A-niveau i gymnasiet, men oplever en faldende tilslutning ligesom tysk og især fransk, der begge har lav udbredelse.
  • Faldende interesse for spansk på HHX: På HHX er der en markant nedgang i antallet af elever, der vælger spansk som begyndersprog, mens interessen for fransk er steget – dog stadig med lavt elevtal.
  • Nedgang i optag på sprogfag på videregående uddannelser: Både VIA University College og Aarhus Universitet oplever faldende optag på sprogfag som tysk, fransk og spansk, mens engelsk forbliver stabilt.
Exit mobile version