De danske gymnasieelever er blevet dårligere til de grundlæggende færdigheder i dansk og i særdeleshed matematik, men bedre til at arbejde undersøgende og perspektivere til aktuelle samfundsforhold, viser en omfattende undersøgelse af danske gymnasieelevers faglige niveau ifølge Berlingske.
Målet for undersøgelsen var at undersøge, om fagligheden er blevet bedre eller ringere hos de danske gymnasieelever i løbet af de seneste 50 år.
Ingen lærere mener, at det faglige niveau i gymnasiet er steget. Hver fjerde dansklærer, hver tredje fysiklærer og hver femte engelsklærer mener, at niveauet generelt er blevet væsentligt lavere. Matematik stikker ud: Her mener hele 38 pct. af lærerne, at niveauet er væsentligt lavere end før.
Når eleverne forlader gymnasiet, vurderer en fjerdedel af de adspurgte matematiklærere fortsat, at niveauet er væsentligt lavere. Ved elevernes ankomst til universitetet mener 47 pct. af underviserne, at det matematiske niveau er blevet væsentligt lavere ved modtagelse af eleverne. Det samme mener 17 pct. af underviserne i dansk, 15 procent af underviserne i fysik og 27 pct. af underviserne i engelsk.
En af forklaringerne på det faldende faglige niveau i gymnasiet er ifølge eksperterne, at man i uddannelsessystemet har ændret opfattelsen af, hvad der er vigtigt. Mens man i gamle dage efterspurgte klassisk faglighed, skal man i dag i højere grad diskutere og perspektivere aktuelle samfundsforhold.
24NYT: Sagt på jævnt dansk: Holdningsbaseret plidderpladder opfattes som værende vigtigere emd basale færdigheder og solid faktuel viden.