Hvad er SEO egentligt og hvad skal jeg bruge det til?

Hvis du er selvstændig, har et mindre firma eller på anden måde udbyder dine ydelser til kunder, så har du sikkert også en hjemmeside. Måske har du et budget til at reklamere med, men kampen om spaltepladserne er enorm og priserne er høje, så det er ikke alle der kan være med.

I dag er det Google der mere eller mindre egenrådigt styrer vores købstendenser på nettet. Det gør de blandt andet, ved at sælge reklameplads.

De giver selvfølgelig forrang til dem der betaler for det. Læg mærke til den lille firkant hvor der står ”annonce” i toppen af dine søgninger. Det er firmaer eller personer, der har betalt sig til en plads i toppen. Jo mere kamp der er om et søgeord, jo mere koster reklamen.

En investering i SEO er penge godt givet ud

Det er her SEO kommer ind i billedet. SEO er en forkortelse af det engelske ”search engine optimization” (på dansk: søgemaskineoptimering). SEO går kort og godt ud på, at øge kvaliteten og volumen på den trafik du får til din hjemmeside igennem flere organiske søgeresultater.

Organisk trafik kommer ved at have en hjemmeside med velskrevet og naturligt indhold. Det får søgemaskinerne til automatisk at rangere siden for et bestemt nøgleord.

Forklare på en simpel måde: Sælger du for eksempel badekar, så skal du have indhold der er interessant for læserne (og forhåbentligt dine fremtidige kunder) og som fokuserer på ordet badekar.

LÆS OGSÅ:  SEO - Den direkte vej til en stærkere profil online

Man skal dog ikke bare være skrap til at kunne skrive, for at opnå gode resultater inden for SEO. Faget handler nemlig også om at kunne kigge søgemaskinerne i kortene og forstå mekanismerne bagved. Her bliver det hele lidt teknisk. Derfor er det en god ide, at alliere sig med et af de professionelle firmaer inden for SEO. De kan ofte levere bedre resultater og give dig mere for pengene, end hvis du købte reklamer.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)