YouGov har undersøgt danskernes holdning til forskellige tandpastamærker – Colgate og Zendium er danskernes klare favoritter, men der er forskel på, hvilken af de to mærker mænd og kvinder helst putter i kurven.
Colgate og Zendium er de to tandpastamærker, som flest af danskerne kender. Henholdsvis 91% og 88% har hørt om disse mærker. Samtidig overvejer næsten halvdelen at købe enten Colgate (46%) eller Zendium (44%) næste gang, de skal købe tandpasta.
De unge mere prisbevidste
Mærket af tandpasta betyder generelt mindre for de unge, som i højere grad overvejer andre mærker end Colgate og Zendium. De unge er også mere tilbøjelige til at købe supermarkedernes egne tandpastamærker, eksempelvis Rema 1000 (12% mod 4% af den øvrige befolkning) og X-tra (7% mod 2% af den øvrige befolkning), hvilket tyder på, at prisen for de unge er vigtigere end mærket.
Zendium er mest populært hos kvinderne
Målt på overordnet indtryk vinder Zendium (59%) knebent over Colgate (55%), men blandt danske kvinder ser det anderledes ud. De har en klar favorit, nemlig Zendium som 64% af kvinderne har et positivt indtryk af mod 54% af mændene. De danske mænd har til gengæld et lige så godt indtryk af Colgate som af Zendium (54%).
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 1000 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Panelet. Data er indsamlet fra 16. til 18. oktober 2019.