Hvor der er vilje, er der vej

Kommentatoren og islamkritikeren Mikael Jalving, som vi normalt er enige med, bryder sig ikke om deportationer. Han vil derfor ikke stemme på Stram Kurs, for deportationer lyder grimt i hans ører og giver ham dårlig smag i munden. Det siger han i et interview med Troels Heeger i Berlingske.

Mikael Jalving mener, at det er et uoverkommeligt logistisk problem at deportere 500.000 mennesker. ”Hvor skal vi transportere dem hen? Hvad skal vi transportere dem i? Logistikken undergraver hele projektet. Man hverken kan eller skal deportere en hel befolkningsgruppe”.

Mikael Jalving har store huller i sin historieviden.

Der er omkring 240.000 krimtatarer, et muslimsk stammefolk, der har været bosat på halvøen siden 1200-tallet. Under Stalin-regimet blev 300.000 krimtatarer deporteret til Centralasien. Mange vendte først tilbage til Krim, da Ukraine blev selvstændig i 1991 efter Sovjetunionens sammenbrud. Logistikken var ikke noget problem for Stalin – og det er ca. 100 år siden.

Efter den anden verdenskrig blev ca. 10 mio. mennesker deporteret fra de tidligere østlige tyske provinser i Polen og Tjekkoslovakiet. Deportationerne var led i den geopolitiske og etniske reorganisering i efterkrigstidens Europa. Logistikken var heller ikke noget problem dengang – det er 70-80 år siden.

Man kan ikke bare fratage folk deres statsborgerskab”, siger Mikael Jalving. Det kan man sagtens. Det gjorde den polske regering i 1968, da ca. 12.000 polske jøder blev frataget deres statsborgerskab og fordrevet fra Polen. Ca. 3.000 statsløse polske jøder kom til Danmark i perioden 1968-1971.

Det er moralsk forkert at indføre lovgivning med tilbagevirkende kraft”, siger Jalving. Måske er det moralsk forkert, men det er stadigvæk lovligt. Det mener professor på Københavns Universitet, Jens Elo Rytter, der har speciale i forfatningsret. ”Der er ikke noget i Grundloven, der siger, at man ikke må lave love med tilbagevirkende kraft. Det er der ikke forbud imod – man gør det tit i skatteret“.

Og så er der logistikken. Det er naturligvis ikke noget logistisk problem at fragte 500.000 mennesker til f. eks. Grønland – spørg bare DSV eller Mærsk. Der er fly og skibe nok i verden – de kan lejes til formålet.

Hvordan skal vi få de 500.000 ud”, spørger Jalving til sidst. Også det er simpelt: F. eks. ved at vedtage, at de 500.000 mennesker fremover kun kan hæve deres overførselsindkomster i kontanter i Grønland.

24NYT står gerne til disposition med flere sofistikerede logistiske løsninger – uden beregning.

André Rossmann

OBS: Læs og del gerne lederen fra din Facebook-profil, fordi Danmarks Radio har fået Facebook til at lukke 24NYT’s profil.

Kommentarer