Hvordan vil udviklingen i underholdningsindustrien ændre økonomien?

Vi skal ikke mange årtier tilbage i tiden, før underholdningsindustrien ikke havde helt den samme indflydelse på samfundsøkonomien, som den har i dag. Der er imidlertid sket et kæmpe skred, især efter at vi er trådt ind i den digitale tidsalder. I dag omfatter underholdningsindustrien også alle  former for underholdning på nettet. Onlineindustrien indenfor underholdning er blot med til at sætte ekstra skub i branchen. Men hvor er det især, at underholdningsindustrien boomer? Og hvordan vil denne udvikling påvirke den overordnede økonomi i samfundet? Det ser vi på her.

Online casinobranchen bidrager enormt til statskassen

Det kan næppe komme bag på nogen at online spil, hermed ment online pengespil, er en af de helt store bidragere til økonomien i samfundet. Siden det danske spillemarked blev delvist liberaliseret, skete der et kæmpe skift i pengestrømmen fra online spil.

Før 2012 var al online underholdning med relation til sportsbetting eller online casino forbudt, medmindre det var udbudt af Danske Spil, som havde monopol på spiludbud i Danmark. Siden monopolets brud er der åbnet op for at nye og internationale casinoer og online bookmakere kan få lov til at udbyde spil. Det kræver at de søger om en licens fra den danske spillemyndighed.

Alene licensen koster over 300.000 kroner, hvis man udelukkende vil drive online casino. Prisen er helt præcist 327.500 kroner. Dette beløb er et engangsbeløb, som skal betales, når licensen er godkendt og skal erhverves.

Udover engangsbeløbet ved køb af licens, skal enhver online casino udbyder på det danske marked også lægge et årligt gebyr, som er afstemt i forhold til casinoets bruttoindtægt. Også her får staten mange millioner kroner ind fra de respektive spillesider. I 2025 er det mindste årlige gebyr på 69.800 kroner. Det skal betales af online casinoer med bruttoindtægter på under 5 millioner kroner. Driver du derimod et online casino, der skaber bruttoindtægter på over 500 millioner, så vil det årlige gebyr til staten være på 6.151.700 kroner.

Det store udbud af online casinoer i Danmark er støt voksende. Kaster man et blik på sider som for eksempel casinoonline.dk, så vil man her kunne få indblik i de mange forskellige online casino spillesider, der byder sig til for de danske spillere. Når man tænker på at samtlige af disse casinoer har leveret og fortsat leverer gebyrer til den danske statskasse, så forstår man godt hvorfor online casino industrien spiller en vigtig rolle i formningen af den danske økonomi.

Online sportsbetting er også en kæmpe faktor for den danske økonomi

Vi har spillet på sportsbegivenheder i snart 100 år i Danmark. Traditionen med sportsvæddemål går helt tilbage til omkring anden verdenskrig og årene efter krigen. Her formede sig de første spæde tegn på, at danskerne ønskede at inddrage officielle pengevæddemål som en del af underholdningsindustrien i landet.

De første initiativer blev dog mødt med politisk modstand, men en større folkelig demonstration i 1948 fik imidlertid politikerne på andre tanker. Dansk Tipstjeneste blev senere samme år en realitet. Danskerne havde nu fået en officiel udbyder af sportsvæddemål.

Siden lanceringen af Dansk Tipstjeneste er det gået slag i slag med sportsvæddemål herhjemme. Da det hele begyndte, kunne man kun foretage væddemål på danske 1. divisionskampe (Superligaen blev først indført i 1991) samt den bedste række i England. I dag er det muligt at spille på alle tænkelige sportsgrene i hele verden. Sportsbetting appellerer bredt til både mænd og kvinder og med integreringen af betting på alle sportsgrene, har man nu formået at fange langt flere sportsinteresseredes opmærksomhed.

Monopolet på sportsvæddemål er brudt og der er i dag et væld af forskellige internationale online bookmakere som opererer med licens i landet. Der gælder stort set samme regler som med online casino-udbyderne. Alle online bookmakere betaler et særligt engangsgebyr for at opnå licensen. Det koster også 327.500 at få licensen til sportsvæddemål. Der vil dog være en slags rabat, hvis man udbyder både sportsbetting og online casinoer under samme tag. Her er den samlede pris på 458.500 kroner.

Denne form for kombineret licensaftale er der flere og flere der udnytter i Danmark. Eftersom rabatten er på næsten 300.000 kroner, så har denne ordning også været medvirkende til at tiltrække nye online spillesider til Danmark. Der forventes at komme nye til i de kommende år, hvilket blot vil bidrage yderligere positivt til den danske økonomi.


Nye streaming platforme skaber plads til danske filmfolk

Hollywood har ikke længere samme patent på underholdningen som i gamle dage. I dag er der blomstret nye streaming platforme op, som vi kan takke internettet for. Disse film og TV-streaming platforme er med til at globalisere underholdningen i en sådan grad, at langt flere lande kan få en bid af kagen.

Man ser det blandt andet i Danmark, hvor flere danskproducerede film- og serier genproduceres til de internationale streamingtjenester. Man ser også deciderede original-produktioner med danske instruktører som for eksempel Thomas Vinterbergs serie Familier som vores, der blev lanceret på både Netflix og engelske BBC.

Udviklingen af platforme i TV- og filmbranchen har været stærkt medvirkende til at give de danske filmfolk og dansk film et ekstra udstillingsvindue. Det giver pote nu og meget tyder på at endnu flere kendte og nye danske filmfolk får lov til at skabe indhold på tjenesterne. Det er med til at skyde penge tilbage i den danske økonomi både i form af indtægter fra produktionerne, men især også ved at bidrage med nye arbejdspladser til Danmark.

Produktionen af computerspil boomer og giver en ekstra indsprøjtning til den danske økonomi

Computerspil har aldrig været grafisk flottere og mere spændende end de er lige nu. Og det kan man blandt andet takke et stigende antal danske spiludviklere for. Det hele kickstartede med produktionen af det  populære Hitman spil som blev skabt af det Københavnerbaserede spiludviklingsselskab IO Interactive. Siden har online spillet Subway Surfers placeret Danmark på det internationale landkort på ny. Det vilde mobilspil er downloadet flere milliarder gange og er skabt af spiludviklerne SYBO Games og Kiloo fra Danmark.

Succeserne med Hitman og Subway Surfers har været med til at sætte skub i den danske spiludviklingsbranche. Der er blevet akkumuleret store fortjenester på spillene, hvoraf dele af overskuddet er blevet brugt på at udvide branchen herhjemme med nye arbejdspladser og ny teknologi. Udvikling af computerspil har derfor en stolt tradition i Danmark som blot ser ud til at vokse yderligere i de kommende år. Det vil have en direkte positiv påvirkning på den danske økonomi.

Konklusion

Vi kan roligt slå fast at underholdningsindustrien ikke længere kun bærer en kulturel værdi. Der er ganske enkelt en voksende økonomisk værdi i underholdningsbranchen, og det er, som vi har set her, ikke småpenge, der hentes ind. Det gælder uanset om der er tale om underholdning med computerspil, online væddemål, eller film og TV. Der skabes stadig større overskud fra disse grene af branchen, som direkte og indirekte kommer den danske samfundsøkonomi til gode via skat og statslige gebyrer såvel som nye arbejdspladser og investering i ny teknologi, som blot gør Danmark endnu mere attraktiv på de respektive områder. 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)